Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement

De Basis opleiding Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële basis kennis en vaardigheden binnen kwaliteitsmanagement aan te bieden. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

 

 

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.086.BKM
12 november 2018
7 januari 2019
4 februari
11 maart
6 mei

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.087.BKM
26 november 2018
7 januari 2019
4 februari
11 maart
6 mei

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.088.BKM
12 december 2018
7 januari 2019
4 februari
11 maart
6 mei

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.090.BKM
16 januari 2019
13 maart
17 april
29 mei
19 juni

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.091.BKM
6 februari 2019
13 maart
17 april
29 mei
19 juni

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.092.BKM
6 maart 2019
5 juni
3 juli
28 augustus
25 september.

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.093.BKM
3 april 2019
5 juni
3 juli
28 augustus
25 september.

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.094.BKM
1 mei 2019
5 juni
3 juli
28 augustus
25 september.

 

 

 

 

 

 

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Opleidingsduur

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

2 livebijeenkomsten
(2 dagdelen)
8 E-sessies

Diploma/certificaat

De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Basis Kwaliteitsmanagement”.

Kosten               

Cursusgeld           € 975,-

Literatuurkosten    € 175,-

Opdrachtbegeleiding / examenkosten        € 195,-

(exclusief de kosten van het arrangement 5 x € 48,- ex btw) (Koffie, thee, lunch, fris en zaalhuur).

 

 

 

 

 

 

Doelgroep

Kwaliteitsfunctionarissen/managers en alle medewerkers die een gedegen en direct toepasbare basiskennis op het gebied van basis kwaliteits management willen ontwikkelen.

Doel en opzet van de opleiding

De basisopleiding Kwaliteits management biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk. Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst. 

Vooropleiding

MBO+ / HBO werk en denkniveau. Vrijstelling

Dit diploma geeft u recht op vrijstelling voor een module van de Ogive HBO Kwaliteitsmanagement opleiding. Voor verdere informatie, neem contact op met één van onze adviseurs (079 – 361 9201).

Aanpak

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, maar volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers. De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de basisopleiding kwaliteitsmanagement. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2008, ISO9001:2015, IIP, JCI, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, laatste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren

Interne en externe audits

  • Waarom audits?
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • Het geven van feedback
  • Communicatie bevorderen

Adviesvaardigheden

  • Wat is een advies
  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën

Rapporteren

  • Presentatietechniek
  • Mondeling en schriftelijk presenteren van de kwaliteitsrapportages