Communicatiemedewerker-A

De opleiding Communicatiemedewerker-A is een praktijkgerichte en functiegerichte communicatie-opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële basis kennis en vaardigheden voor de communicatiemedewerker aan te bieden. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse communicatie praktijk.

Ogive - Communicatie medewerker-A

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

Avond

E-Learning

 

Code: 124.562.CA Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam/ Zoetermeer
16 januari 2017
31 januari
6 februari
6 maart
20 maart
Examen april 2017




 

 

 

 

 

 

 

 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

10 bijeenkomsten (5 dagen)
10.00 uur tot 16.00 uur (2 bijeenkomsten per dag)

 

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

 

 

Ogive - Diploma-certificaat

Diploma/certificaat

U ontvangt na afloop het officiele en gewaardeerde certificaat “Communicatiemedewerker-A”.

 

 

Ogive - Kosten

Kosten               

Cursusgeld                     € 995,- btw vrij
Literatuurkosten             € 125,-
Examenkosten                € 225,-


(exclusief de kosten van het arrangement à € 48,- excl btw per dag) (Zaal, koffie, thee, lunch, fris, e.d.)

 

 

 

 


Andere cursisten kozen ook voor:

 

 

 

 

Doelgroep

Medewerkers die wel communicatie als onderdeel van het takenpakket hebben, maar graag een gedegen communicatie achtergrond willen hebben.

 

Doel en opzet van de opleiding

De opleiding Communicatiemedewerker-A heeft het doel om u de meest essentiële kennis en vaardigheden aan te bieden voor de communicatie-medewerker.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.


Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 2 – 3 uur per studiebijeenkomst (=4-6 uur per studiedag).


Vooropleiding

Havo / MBO werk en denkniveau.


Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.  

 

Aanpak

Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, maar volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.
We maken gebruik van moderne media en leuke video's om de theorie eenvoudig te leren.
U past de boeiende theorie ook toe in leuke en uitdagende oefeningen en cases.

De opleiding vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. 


Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding gaan we in 10 bijeenkomsten met elkaar kennis maken met het boeiende vakgebied van communicatie.

We gaan met elkaar ontdekken:
1- De rol van de communicatiemedewerker in de organisatie
2- De interactie van de organisatie met de omgeving en hoe er met de interne medewerkers het beste gecommuniceerd kan worden.
3-De meest essentiele kennis en technieken om media in te zetten om communicatiedoelen te bereiken

Gedetailleerd programma:

Communicatie: inleiding

Tijdens dit onderwerp gaan we in op

  • De organisatie en de rol van en de verwachtingen van de communicatie-medewerker.
  • De communicatie-afdeling
  • Communicatie als vakgebied
  • Plaats en rol van communicatie in de organisatie
  • Taken van de communicatiemedewerker
  • Communicatietheorie, basismodel
  • Plaatsbepaling communicatie, soorten communicatie
  • Interpersoonlijke en massacommunicatie

Concerncommunicatie

  • Visie op concerncommunicatie
  • Rol van identiteit, imago en reputatie
  • Rol van het bedrijf in de omgeving en hoe het bedrijf daarop met communicatie reageert
  • Huisstijl

Interne communicatie

  • Doelen, interne doelgroepen
  • Soorten informatie
  • Interne communicatiestromen
  • Organisatiecultuur en communicatie
  • Interne communicatiemiddelen
  • Rol van de Ondernemingsraad en communicatie
  • Fasen communicatie-onderzoek
  • Communicatie-onderzoek

Externe communicatie

  • Visie op marketingcommunicatie
  • Positionering
  • Marketing-communicatieinstrumenten
  • Marketingmix
  • Reclame, internet
  • Marketing en sales pomotie en communicatie
  • PR

Communicatie met doelgroepen

  • Communicatiemodellen van Shane, NLP, Schultz von Thun, Gerbner, ed
  • Communicatieplan
  • Externe communicatie
  • Omgaan met de pers
  • Interne communicatie
  • Communicatie met management
  • Cultuur communicatie

Communicatie-onderzoek en adviestraject

  • Stappenplan
  • Orientatie
  • Intakegesprek voeren
  • Probleemanalyse maken
  • Plan van aanpak opstellen
  • Advies formuleren

Media inzetten

  • Media
  • Tekst en beeld
  • Schrijven voor pers, web, drukwerk en email
  • Inzetten van video, youtube, vimeo, e.d.

Huisstijl ontwikkelen en inzetten

  • Media
  • Tekst en beeld

Social media basistraining

  • Informatie delen via Twitter, Facebook, LinkedIn
  • M2M communicatie
  • contentmanagementsystemen (Smartsite , Alfresco en Wordpress)
  • BackBase
  • Google Analytics en Survey Monkey

Relatiemarketing

  • Organiseren van events
  • Case

Functiegerichte activiteiten

  • Marketing Communicatie specialist
  • Content manager voor alle social activiteiten M2M (i.s.m. Soc.Inc);
  • Aanspreekpunt voor perscontacten, zowel intern als extern;
  • Ontwikkeling sales kit materialen ter ondersteuning van Sales en Product;
  • Ontwikkeling en uitvoering van overige co-materialen (mailings, advertenties,);
  • Bewaken en vullen van de M2M themakalender en zorgen voor opvolging;
  • Ontwikkeling van eigen M2M beeldbank;
  • Ontwikkeling van content en publiciteitsmaterialen en zorgen voor de verspreiding hiervan (zowel in- als extern);
  • Organisatie van events, beurzen;