Doelgroep
Managers, adviseurs en medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het adviseren en begeleiden van kwaliteits- en veranderingstrajecten.
Doel en opzet van de
opleiding
Deze opleiding Post HBO Intern kwaliteits- en organisatie adviseur heeft het doel om u de meest essentiële kennis en vaardigheden te bieden voor het begeleiden van kwaliteits- verbetertrajecten/projecten.
Tijdens deze opleiding gaan we in op alle essentiële "zachte" vaardigheden ("de mens kant") van de moderne kwaliteitsmanager en organisatie-adviseur.
Tijdens deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management- en adviesvaardigheden in de dagelijkse praktijk. U werkt aan de volgende competenties:
- Beïnvloeden
- Doelgerichtheid
- Onafhankelijkheid
- Organisatiesensitiviteit
- Probleemanalyse
- Tact / Sensitief gedrag
- Tactisch gedrag
- Visie
- Zelfsturing
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 8 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
De opleiding is geschikt voor HBO werk- en denkniveau.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.
Aanpak
Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw
verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de
opleiding. Deze opleiding is zeer actief en praktisch, maar volledig
afgestemd op de behoeften van de deelnemers.
De opleiding vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het
uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd
wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
|
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Adviesvaardigheden
U ervaart hoe u als interne kwaliteits of organisatieadviseur bent, hoe u overkomt en welke adviesstijlen en -rollen bij u passen.
U leert hoe u:
- Een vertrouwensrelatie als adviseur met mensen binnen hetklantensysteem opbouwt.
- Het adviestraject opzet en vormgeeft, rekeinghoudend met bijbehorende psychologische processen.
- Inzicht krijgt in de relatie tussen waarneming en gedrag.
- Kunt adviseren en beïnvloeden;
- Kunt achterhalen en vaststellen wat het echte probleem is;
- Inzicht krijgt in de politieke processen binnen de organisatie van de opdrachtgever
Adviesstrategieën
De aanwezigheid van een adviseur kan al voldoende zijn om de weerstand behoorlijk te doen toenemen. Tijdens deze bijeenkomsten krijgt u meer inzicht in het fenomeen 'weerstand' en krijgt u tips om adviezen geaccepteerd te krijgen.
Module 2 Bedrijfsprocessen verbeteren (3 dagen)
U ervaart hoe u succesvol bedrijfsprocessen kunt helpen veranderen met blijvend resultaat.
- Visie op en toepassen van change management.
- Waarom veranderen zo gecompliceerd is
- Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven
- Samenhang tussen sociopolitieke-, technische systemen en cultuur.
- Veranderingsstrategieën en benaderingen
- Veranderen in kleuren
- Wat is effectief en werkzaam?
- Hoofdbestanddelen van geplande verandering
- De organisatie diagnosticeren
- Soorten interventies en het interventieplan
- Voorbeelden en toepassen van diagnosemodellen
- Eisenhouwer principe, profijtformule, balanced score card, concurrentiestructuur, kernkwaliteiten, teamrollen, cultuur, organizational iceberg, netwerkorganisatie, publiek-private samenwerking, biografische fit, leercurve, veranderkrachten, krachtenveld analyse, megatrends.
- Voorbeelden en toepassen van interventies
- Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
- MBO, loopbaanontwikkeling Coaching, intensieve clinic, feedbackgesprekken, spiegelen
- T-group, persoonlijke groei/opstellingen, networking
- Confrontatie vergaderingen, derdepartij strategie
- Teambuilding, gaming, intervisie
- Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming,
- CAO-onderhandelingen Strategische analyse, business process redesign (BPR),
- Doorlichting/auditing Belonen in organisaties, mobiliteit en diversiteit, triple ladder
- Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels
- Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes
Module 3: Effectief aansturen van veranderteams
Vaak vraagt men de adviseur om verbeteringen te begeleiden en daarbij andere adviseurs, kwaliteitsfunctionarissen of medewerkers aan te sturen.
In deze module ervaart u hoe u dat op een eenvoudige manier en zonder stress kunt doen.
U leert hoe u:
- Organisatiediagnoses kunt uitvoeren
- Succesvol kunt veranderen
- Effectieve interventies en invoeringsstrategieen kunt uitvoeren
- Gaming en zoekconferenties kunt toepassen
- Managementstijlen toepast in diverse bedrijfsculturen
- Veranderteams vormgeeft, bindt, motiveert en inzet
- Draagvlak krijgt voor veranderingen afhankelijk van de organisatiecultuur
- Effectief onderhandelt
- Tips om met conflicten en stress om te gaan
- Verandertrajecten opzet, uitvoert en afrondt en doorstart.
In detail:
- Wat voor een manager bent u?
- Managementstijlen
- Managementstijlen afstemmen op de bedrijfscultuur
- Projectplannen formuleren die gericht zijn op verandertrajecten
- Draagvlak krijgen voor projectplannen
- Een gemotiveerd projectteam samenstellen
- Teamleden binden en motiveren
- Teambuilding en samenwerking
- Effectief onderhandelen
- Omgaan met conflicten en stress
- Problemen oplossen
- Leiden van projectvergaderingen
- Teamleden focussen op gemeenschappelijke projectresultaten
- Teamleden laten werken aan persoonlijke ontwikkeling
- Voorkomen van stress
- Mondelinge project voortgangspresentaties aan teamleden en opdrachtgevers
- Afronden of doorstarten van verandertrajecten
- Praktische tips.
|