Opleiding

Post HBO Procesmanagement

Tijdens de opleiding Post HBO Procesmanagement leert u bedrijfsprocessen te analyseren, te verbeteren en veranderingen te begeleiden.

De opleiding bevat drie uitgekiende en afgestemde modules:
1-Proces management,
2-Change management
3-Interpersonal skills.

Onze zeer ervaren docent die zelf uit de praktijk komt, laat u het vak beleven en begeleidt u tijdens de opleiding.

Procesmanagement

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

 

 

Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Zoetermeer
Code: 131.221.HKPM

25 januari 2012
15 februari
14 maart
18 april
16 mei

29 juni

Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Zoetermeer
Code: 131.222.HKPM

14 februari
28 februari
14 maart
18 april
16 mei

29 juni

 

 

 

 

Opleidingsduur
6 dagen (=12 bijeenkomsten)
10.00 uur tot 16.00 uur


 

Opleidingsduur


 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

Diploma/certificaat
Tijdens de opleiding voert u praktijkopdrachten uit.
U ontvangt het gewaardeerde certificaat "Post HBO Procesmanagement".


 

Kosten (2011)
Cursusgeld            € 1950,-
Literatuurkosten     € 225,-

Opdr. begeleiding   € 225,-

 (exclusief de kosten van het arrangement à € 48,- per dag (Koffie, thee, lunch, fris, zaal)

Afgeronde rechthoek: Ga naar inschrijfformulier

Andere cursisten kozen ook voor:

Training Snellezen en Onthouden

 

Doelgroep
U bent manager, projectleider, kwaliteitsfunctionaris of kwaliteitsmanager. U wilt bedrijfsprocessen verbeteren en weten hoe u de veranderingen eenvoudig kunt begeleiden.

Doel en opzet van de opleiding
De post HBO opleiding Procesmanagement biedt de meest essentiële kennis en vaardigheden om bedrijfsprocessen in kaart te brengen, te herontwerpen en de veranderingen door te voeren.
Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk. Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.

Studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 tot 5 uur per studiebijeenkomst.

Vooropleiding
Het niveau van de opleiding sluit aan op HBO niveau.

Aanpak
Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van iedereen die bedrijfsprocessen in kaart moet brengen en verbeteren.
 
De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding ind ividueel maatwerk te blijven leveren.

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1
Process Management principes
(6 bijeenkomsten)
+ Drivers: e-commerce, globalisatie, clienten, aanpassingsvermogen, etc.

+Business Performance en Scorecards
+Relatie management
+Buiness Processen als integrators
+BPM framework

Stakeholder / Relatie analyse
+Stakeholder Classificatie en Segmentatie
+Stakeholder Visie / eisen
+Business Context Diagram
+Key Performance Indicators (KPIs)
+Critische Succes Factoren (CSFs)
+ De Stakeholder Charter


Workshop: Wie zijn uw Stakeholders en wat vinden ze belangrijk?

Procesarchitectuur en Procesmodellering
+Kern en ondersteunende processen
+Proces architectuurdiagrammen
+Link naar Stakeholders eisen
+Proces- en project Scoping
+Proces Interview & Workshops
+Procesmodellering, Analyse en Ontwerp
+Modellering van Notaties en Patronen
+Modeling Documentation
+Type Modelering hulpmiddelen

Workshop: Wat zijn uw Business Processes?

Proces Organisatie Strategie
+Proces Eigendom / Verzorging
+Proces versus Functionele Structuren
+Partnerships en Business Proces +Outsourcing
+Business Process Orchestration
+Leaning, Feedback, Meting en +Procesverbetering
+SixSigma en andere technieken


Capability Alignment
+Zachman Framework en het Adaptive Reference Model
+Process / Stakeholder Mapping
+Process Prioritering
+Adaptable Technologies Strategy
+Business Process Management +Systems (BPMS) opportunity
+Technologie en Processen Afstemmen
+Organization / Process Mapping
+Human Capabilities Afstemmen

Workshop: welke processen wilt u eerst vernieuwen?

Meten en Benchmarken
+Wat te meten
+Een betere Balanced Score Card
+Een Proces Maturity Model
+Process Managed Scorecard
+Benchmarking
+Meetvalkuilen

Workshop: Hoe gaat u uw Stakeholders en Processen meten?

Processen Testen
+
Business Scenarios
+Stakeholder & Process Scenarios
+Prototypes & Simulation

Module 2: Change management
Programma, Project, Quality and Risk Management

+
Programma Overzicht
+Business Case en Transformatie programma
+Project Planning and Control
+Risk and QA Aanpak

Human Change Management: Perceptions and Politics
+
Commitment van het management verkrijgen
+Communications Strategy

Workshop: Wat zijn de zorgen van uw stakeholders en hoe gaat u communiceren om de zorgen weg te nemen?

Module 3: Interpersonal Skills
+Samenstellen van goed functionerende teams
+Leidinggeven aan procesteams
+Omgaan met weerstanden en conflicten
+Communicatie
+Inzicht in eigen kwaliteiten

Workshop: Hoe gaat u uw team samenstellen en hoe gaat u dat aansturen?