Post HBO Procesmanagement voor Overheid
5 maanden

De opleiding Post HBO Procesmanagement voor Overheid is een zeer praktijkgerichte opleiding waarin u leert om in uw organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau de beleidsprocessen, planningsprocessen en operationele werkprocessen te analyseren, het ontwerp te verbeteren en de organisatieveranderingen te begeleiden.

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

Avond

E-Learning

 

Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Antwerpen
Code: 131.271.PHPMO-M1

6 december.
20 februari 2018
20 maart

17 april
15 mei

19 juni.

Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Antwerpen
Code: 131.280.PHPMO-M2

24 januari 2018
20 februari
20 maart
17 april
15 mei
19 juni

Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Antwerpen
Code: 131.282.PMPMO-M1

17 april 2018
15 mei
19 juni
11 september
9 oktober
13 november

i
Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Antwerpen
Code: 131.283.PMPMO-M2

11 september 2018
9 oktober
13 november
11 december
15 januari 2019
12 februari

iUtrecht/ Rotterdam/ Amsterdam/ Antwerpen
Code: 131.284.PMPMO-M1

11 december 2018
15 januari 2019
12 februari
12 maart
16 april
14 mei



 

 

 

 

 

 

 

 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

6 dagen (=12 bijeenkomsten)
10.00 uur tot 16.00 uur

 

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - Diploma-certificaat

Diploma/certificaat

Officiele Ogive diploma "Post HBO Procesmanagement Overheid".

 

 

Ogive - Kosten

Kosten

Cursusgeld btw vrij € 1850,-
Literatuurkosten ex btw € 295,-
Examen / opdracht ex btw € 225,-

Arrangementskosten (zaal, lunch, koffie, thee)
6 dagen x € 48
ex btw

 

 

 

 

 

 

 


Andere cursisten kozen ook voor:

 

 

 

 

Doelgroep

Overheidsmanagers, overheidsadviseurs en overheidsmedewerkers die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van procesmanagement willen ontwikkelen.

 

Doel en opzet van de opleiding

Deze Post HBO opleiding procesmanagement heeft als doel: U te leren procesmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
Om dit te bereiken heeft deze Post HBO opleiding procesmanagement een overzichtelijk en efficiënt programma. In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en procesmanagementconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk. U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.


Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 tot 7 uur per studiebijeenkomst.


Vooropleiding

Het niveau van de opleiding sluit aan op HBO werk en denk niveau.


Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.  

 

Aanpak
Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding. Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemer. De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring met medecursisten gestimuleerd wordt.


Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Examen
De opleiding wordt afgesloten met een examen.


 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1 Process Management principes

  • Ontwikkelingen bij Overheid
  • Zaakgericht werken
  • Stapelingsmonitor
  • Bedrijfsvoering
  • Bestuurspraktijk
  • Horizontale verantwoording
  • Wet revitaliserering Generiek Toezicht
  • Vensters voor bedrijfsvoering
  • Toezicht indicatoren
  • Procesmanagement
  • Aanpak bij analyse en ontwerp
  • Procesarchitectuur
  • Casussen.

Stakeholder / Relatie analyse    

  • Stakeholder Classificatie en Segmentatie
  • Stakeholder Visie / eisen Business Context Diagram
  • Key Performance Indicators (KPIs)
  • Critische Succes Factoren (CSFs)

Meten, weten en verbeteren: Analyseren van problemen en processsen

  • Kwalitatief analyseren van processen
  • Toegevoegde waarde analyse
  • Oorzaak-gevolg
  • Analyse van procescomplexiteit
  • ruimtelijke bewegingsanalyse
  • Kwantitatief analyseren van processen    
  • Doorlooptijdanalyse
  • Tijd analyse
  • Kritieke pad analyse
  • Financiele analyse
  • Casussen

Ontwerpen van processen      

  • De ontwerpopdracht
  • Proces-eisen opstellen
  • Ontwerpen van processen
  • Ontwerpen van de procesbesturing
  • Business Process Redesign (BPR)
  • Type Modelering hulpmiddelen  
  • Proces versus Functionele Structuren      
  • Aansluiten op externe processen
  • Outsourcing      
  • Leaning, Feedback, Meting en Procesverbetering      
  • SixSigma en andere technieken

Inrichten van processen

  • De inrichtingsopdracht
  • Arbeidsorganisatie vormgeven
  • Informatievoorziening en IT vormgeven
  • Moderne architectuur en werkstroombesturing
  • Systeemontwikkeling en processen
  • Processen en gegevensmodellen
  • Fysieke werkomgeving
  • Ontwikkelingen in huisvesting
  • Processen en werkplekinrichting
  • Zachman Framework en het Adaptive Reference Model.

Meten en Benchmarken

  • Een Proces Maturity Model      
  • Process Managed Scorecard      
  • Benchmarking      
  • Meetvalkuilen
  • Business Scenarios
  • Prototypes & Simulation

Module 2 Change management
U ervaart hoe u succesvol kunt veranderen met blijvend resultaat.

  • Visie op en toepassen van change management.
  • Waarom veranderen zo gecompliceerd is
  • Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven
  • Samenhang tussen sociopolitieke-, technische systemen en cultuur.
  • Veranderingsstrategieën en benaderingen
  • Veranderen in kleuren
  • Wat is effectief en werkzaam?
  • Hoofdbestanddelen van geplande verandering
  • De organisatie diagnosticeren

Soorten interventies en het interventieplan

Voorbeelden toepassen

  • Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
  • MBO, loopbaanontwikkeling
  • Coaching, intensieve clinic, feedbackgesprekken, spiegelen
  • T-group, persoonlijke groei/opstellingen, networking
  • Confrontatie vergaderingen, derdepartij strategie
  • Teambuilding, gaming, intervisie
  • Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry
  • Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming, CAO-onderhandelingen
  • Strategische analyse, business process redesign (BPR), doorlichting/auditing
  • Belonen in organisaties, mobiliteit en diversiteit, triple ladder
  • Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels
  • Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes afbreken

Interpersonal Skills                

  • Samenstellen van goed functionerende teams
  • Leidinggeven aan procesteams
  • Omgaan met weerstanden en conflicten
  • Communicatie
  • Inzicht in eigen kwaliteiten.