Middle Management voor Zorg en Welzijn

De opleiding Middle Management voor Zorg en Welzijn behandelt alle belangrijke managementonderwerpen in de Zorg en Welzijn.
Het is een praktijkgerichte opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële basis kennis en vaardigheden voor middle managers aan te bieden. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

zorg en welzijn

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

Avond

E-Learning

 223.551E.MM

Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam/
Zoetermeer
/ Antwerpen
Code 333.478.MMPZWM1

20 september 2017
18 oktober
22 november
20 december
3 januari 2018
17 januari
Examen 26 januari 2018




 

 

  Start op:
3 januari
1 februari
1 maart
1 april
1 mei
1 juni
1 juli
1 september
1oktober
1 november
1 december

 

 

 

 

 

 

 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

6 dagen (12 bijeenkomsten)

10.00 uur tot 16.00 uur

 

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

12 e-sessies
4 live bijeenkomsten (2 dagen)

 

Ogive - Diploma-certificaat

Diploma/certificaat

Bij voldoende resultaat verkrijgt u het erkende diploma "Middle Management".

 

 

Ogive - Kosten

Kosten ††††††††††††††

Cursusgeld € 1490,-
Literatuurkosten € 195,-
Scriptiebegeleiding / ogive examen € 245,-

(exclusief de kosten van het arrangement
(Zaal, koffie, thee, lunch, fris)

€ 48,-per dag

   

 

 

 

 

 


Andere cursisten kozen ook voor:

Praktijkopleiding Snellezen en onthouden


Examentraining Middle Management

 

 

 

 

Doelgroep

De opleiding is geschikt voor personen die werkzaam zijn in de Zorg- en welzijnssector. U heeft een leidinggevende of coordinerende functie en u wilt zich verder ontwikkelen op het gebied van management.
Of personen die zich willen ontwikkelen naar of voorbereiden op een coördinerende of leidinggevende functie.

 

Doel en opzet van de opleiding

Deze praktische opleiding heeft het doel u voor te bereiden op de examens voor het diploma Middle Management.
De ervaren trainer begeleidt u tijdens de opleiding met de onderwerpen en de toepassingen van deze boeiende opleiding.
Tijdens de opleiding wisselt u intensief ervaringen uit met mede-deelnemers.


Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 Ė 5 uur per studiebijeenkomst.


Vooropleiding

U hebt minimaal MBO werk of denkniveau.


Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.  

 

Aanpak

Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding. Deze opleiding is zeer actief en praktisch, maar volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers. De opleiding vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. 


Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Niveau Diploma
Het diploma Nemas® Middle Management heeft het niveau MBO-plus (secundair onderwijs, tweede fase hoog) volgens de Standaard Onderwijsindeling (SOI) met code 433311 van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Examen en Diploma
De opleiding wordt afgesloten met een landelijk erkend examen dat door de Nederlandse Management Stichting (Nemas) wordt afgenomen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het landelijk erkende diploma Middle Management



 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

 
Module Algemene Management Kennis:
Maatschappij en organisatie

+Ontwikkelingen in Zorg en Welzijn
+Bedrijfsmatig denken in Zorg en welzijn.
+Gevolgen van bedrijfsmatig werken voor de huidige organisatie opzet +Omgevingsfactoren +Samenwerking met andere instellingen
+Hoe werkt een onderneming?
+ Eenmanszaak, BV, NV, vof, cv, stichting e.d.
+ Profit en non-profit
+ Contingentie benadering
+ Primaire, secundaire en tertiaire processen
+ Strategisch, operationeel management
+ Bedrijfskolom, bedrijfstak

Strategie, bestuur, besluitvormingsproces, doelstelling en beleid
+ Missie, visie, doelstellingen
+ Strategisch beleid
+ Korte, middellange en lange termijn doelen
+ SWOT
+ Product life cycle
+ Portfoliomanagement
+ Dirigerend en constituerend management

Planning, procesbeheersing en controle
+ Strategische, tactische, operationele planning
+ Inkoop, verkoop, financieel, logistiek en productieplan
+ Investeringsplan, bezettingsplan
+ Netwerkplanning, Gantt chart
+ Kritieke pad
+ Feedback, feedforward
+ Controle, evaluatie

Organiseren
+ Lijnorganisatie, lijn-staf, functionele, divisie, matrix, projectorganisatie
+ Lijn en stafrelatie, functionele relatie en bevoegdheid
+ Horizontale en hiërarchische relatie
+ Verticale en horizontale taakverdeling
+ Taakverdeling naar functie, -product,
+ Organisatieschema
+ Activiteiten, taken en functies
+ Formele en informele organisatie +Factorvergelijkingsmethode, puntenmethode
+Theorie van Greiner en Lievegoed
+ Theorie van Lewin, Mintzberg
+ Linking pin

Leidinggeven
+Autoritair, consultatief, democratisch, participatief, flexibel, faciliterend leiderschap
+ Taakroulatie, verruiming en verrijking
+ Span of control
+ Delegeren en mandateren
+ Cultuur en leidinggeven
+ Theorie van McGregor, Blake en Mouton, Reddin
+ Piramide van Maslov
+ Managerial en conflictgrid


Communicatie
+Persoonlijke communicatievormen en stijlen +Verbale en nonverbale communciatie
+Effectief communiceren +Stimulus-response-model +Communicatie als leidinggevende +Beoordelingsgesprek, functionerings-, disciplinair gesprek
+Vergaderen, werkoverleg, types, convocatie, notulen en verslaglegging +Besluitvormingsproces +Corporate communicatie, imago
+Public_relations, communicatiemedia, -doelgroepen +Communicatielijnen +Ondernemingsraad (OR)


Personeelsmanagement
+Personeelsbeleid
+Functieanalyse, -profielen, -waardering
+Werving en selectie, loopbaanplanning, doorgroeien, exit
+Personeelsbeoordeling
+Managementdevelopment
+Arbeidsovereenkomst
+Beloningssystemen, premieloonstelsels, tijd en stukloon
+Rol van flex- en uitzendbureaus
+e-hrm


Financieel management
+Vaste en vlottende activa
+Liquide middelen, eigen vermogen
+Vreemd vermogen
+Solvabiliteit, liquiditeit
+Baten, lasten
+Kostprijsberekeningen
+Begroten en budgetteren
+Prijs, budget, hoeveelheids- en bezettingsverschil
+Constante en variabele, direct en indirecte kosten
+Breakeven point


Marketing management
+Marketing-, promotie-, product-, distributie- en prijsbeleid
+Marketingconcept
+Diensten- en detailhandelsmarketing
+Swot-analyse
+Marktonderzoek, doelgroepbepaling en segmentatie
+Marktontwikkeling en marktpenetratie
+Marketingmix
+Positionering,
+Levenscyclus
+Markt- en klantoriëntatie, product- en verkooporiëntatie
+Concurrentie


Kwaliteitsmanagement
+TQM, effectiviteit en efficiency
+Van beleid tot uitvoering
+Diensten- en productiekwaliteit
+Normen
+Meetinstrumenten
+INK, EFQM, ISO, NEN modellen
+Kema-, Kiwa-, Giveg keurmerken


Productiemanagement
+Research en development
+Creatie- en maakfunctie
+Stuks-, serie-stuk, serie massa, massa en procesproductie


Logistiek management
+Voorraad- en voorraadbeheer

Informatiemanagement
+Bedrijfsprocessen en informatiebehoefte
+Gegevens verzamelen en verwerken
+Flexibiliteit en veiligheid
+Onderhoud en beheer van informatiesystemen
+E-business

Examentraining