Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement

 

De geaccrediteerde Basisopleiding Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële basis kennis en vaardigheden binnen kwaliteitsmanagement aan te bieden.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Omdat ook wij ons houden aan de overheidsmaatregelen zullen we deze opleiding gewoon starten, maar dan ONLINE.

Wij willen namelijk graag de sector en hun medewerkers en managers blijven helpen met hun ontwikkeling.

Daarom kunt u gewoon uw lesprogramma ONLINE via e-college volgen en met begeleiding werken naar het examen toe.
Nadat de overheid de maatregelen heeft opgeheven kunnen we de opleidng weer op locatie verzorgen.



Basis kwaliteitsmanagement

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning



ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.02010.BKM

8 december 2020
22 maart 2021
19 april
31 mei
21 juni 2021
.

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0211.BKM

8 februari 2021
22 maart
19 april
31 mei
21 juni 2021


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0212.BKM

15 maart 2021
22 maart
19 april
31 mei
21 juni 2021


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0213.BKM

27 mei 2021
23 september
14 oktober
25 november
23 december
Examen 28 januari 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0214.BKM

24 juni 2021
23 september
14 oktober
25 november
23 december
Examen 28 januari 2022

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0215.BKM

9 september 2021
23 september
14 oktober
25 november
23 december
Examen 28 januari 2022

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0216.BKM

18 november 2021
17 februari 2022
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0217.BKM

16 december 2021
17 februari 2022
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0220.BKM

13 januari 2022
17 februari
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0221.BKM

3 februari 2022
17 februari
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022




 
   
 
 

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement Opleidingsduur

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

2 livebijeenkomsten
(2 dagdelen)
8 E-sessies

Basis kwaliteitsmanagement

Diploma/certificaat

De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Basis Kwaliteitsmanagement”.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Kosten               

Cursusgeld           € 975,-

Literatuurkosten    € 195,-

Opdrachtbegeleiding / examenkosten        € 235,-

(exclusief de kosten van het arrangement 5 x € 49,- ex btw) (Koffie, thee, lunch, fris en zaalhuur).

PS: Arrangementskosten vervallen bij online lessen.

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

 

Doelgroep

Kwaliteitsfunctionarissen/managers en alle medewerkers die een gedegen en direct toepasbare basiskennis op het gebied van basis kwaliteits management willen ontwikkelen.
De opleiding is breed toepasbaar in zowel bedrijven als overheid en zorg en welzijn.

Doel en opzet van de opleiding

De basisopleiding Kwaliteits management biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk. Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst. 

Vooropleiding

MBO+ / HBO werk en denkniveau. Vrijstelling

Dit diploma geeft u recht op vrijstelling voor een module van de Ogive HBO Kwaliteitsmanagement opleiding. Voor verdere informatie, neem contact op met één van onze adviseurs (079 – 361 9201).

Aanpak

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers. De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de basisopleiding kwaliteitsmanagement. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

Accreditaties en studiepunten

(Vraag gratis brochure aan)

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, NIAZ, PREZO, HACCP, BRC, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren

Interne en externe audits

  • Waarom audits?
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • Het geven van feedback
  • Communicatie bevorderen

Adviesvaardigheden

  • Wat is een advies
  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.

 

De opleiding wordt vaak gecombineerd met de training

Kwaliteitsaudits uitvoeren

Werkzaam in zorg of Welzijn?
Kijk dan op de webpagina
Basisopleiding kwaliteitsmanagement voor Zorg en welzijn