Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Je werkt als kwaliteitsmedewerker op een afdeling of je bent net gevraagd om de functie van kwaliteitsmedewerker op je te nemen.
De verwachtingen van de organisatie nemen steeds toe en je wordt gevraagd mee te denken met het afdelingsbeleid.
Ook wil je graag serieus genomen worden door het management en je collega's.

Je wilt daarom graag de basis leren van kwaliteitsmanagement, weten wat de functie inhoudt en de vaardigheden die je voor je functie nodig hebt.

Tijdens deze boeiende  Basisopleiding Kwaliteitsmanagement leer je de meest essentiele onderwerpen om je uitdagende functie uit te voeren.

Tijdens de gehele basisopleiding kwaliteitsmanagement kan je met de coach en mededeelnemers jouw situaties doorspreken om tot inspirerende inzichten te komen.

 

Basis kwaliteitsmanagement

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0232a.BKM

9 februari
30 maart
27 april
25 mei
8 juni
Examen 23 juni 2023


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0233c.BKM

27 april 2023
25 mei
8 juni
15 juni 2023
7 september
Examen 22 september 2023.


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0234a.BKM

15 juni 2023
7 september
5 oktober
9 november
7 december
Examen 22 december 2023.

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0241a.BKM

18 januari 2024
8 februari
7 maart
4 april
9 mei
Examen 31 mei 2024
.


 

 
   
 
 

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Opleidingsduur

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

Basis kwaliteitsmanagement

Diploma/certificaat

De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Basis Kwaliteitsmanagement”.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Kosten               

Cursusgeld           € 975,-

Literatuurkosten    € 195,-

Opdrachtbegeleiding € 225

Examenkosten      € 195,-

Bij online zijn arrangementskosten niet van toepassing.

Arrangement All you can drink and eat (Koffie, thee, lunch) per dag
€ 24,50
Locatiekosten per dag
€ 49,50

 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

 

Doelgroep

Kwaliteitsfunctionarissen/managers en alle medewerkers die een gedegen en direct toepasbare basiskennis op het gebied van basis kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen.
De opleiding is gericht op kwaliteitsmedewerkers in:

Dienstverlenende organisaties zoals:

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement toegepast in Zakelijke dienstverlening

  • Verzekeraars
  • Energie
  • Supermarkten
  • Toeleveranciers
  • Groen
  • Projectbureaus

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement toegepast in Productiebedrijven

  • Stukgoederen
  • Serieproductie

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement toegepast in Verhuur en handel

  • Advisering, onderzoek en overige specialistische zakelijke dienstverlening
  • Verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement toegepast bij de Overheid

  • Openbaar bestuur, overheidsdiensten en verplichte sociale verzekeringen

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement toegepast in Cultuur, sport en recreatie

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement toegepast in Overige dienstverlening


Doel en opzet van de opleiding

De basisopleiding Kwaliteits management biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk. Tijdens de basisopleiding kwaliteitsmanagement maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent van de basisopleiding kwaliteitsmanagement uitvoerig besproken.

Voorbereiding en studiebelasting

De basisopleiding kwaliteitsmanagement theorie en het maken van de basisopleiding kwaliteitsmanagement praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst. 

Werk en denkniveau

MBO+ / HBO werk en denkniveau

Aanpak

Deze basisopleiding kwaliteitsmanagement is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en kwaliteitsmanagers.

De basisopleiding kwaliteitsmanagement vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Voor de basisopleiding kwaliteitsmanagement ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt voor de basisopleiding kwaliteitsmanagement de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op deze basisopleiding kwaliteitsmanagement.
Voor aanvang van de basisopleiding kwaliteitsmanagement ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken binnen de basisopleiding kwaliteitsmanagement gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens de basisopleiding kwaliteitsmanagement indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

Studieprogramma

In deze boeiende basisopleiding kwaliteitsmanagement komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001, IIP, HACCP, BRC, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren

Interne en externe audits

  • Audits achtergronden en toepassingen
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
  • Audits uitvoeren
  • Audits rapporteren

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • Het geven van feedback
  • Communicatie bevorderen

Adviesvaardigheden

  • Wat is een advies
  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.