Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement
Zorg en Welzijn

 

De geaccrediteerde Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding speciaal ontwikkeld voor deelnemers die werken in de zorg en welzijn.

De opleiding sluit naadloos aan op het vervolg van deze opleiding, namelijk HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.
Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

De opleiding voldoet ook aan de voorwaarden die gesteld worden door de subsidieregeling Sectorplan plus (tijdvak 4 - 2020 - 2021).

-----

Omdat ook wij ons houden aan de overheidsmaatregelen zullen we deze opleiding gewoon starten, maar dan ONLINE.

Wij willen namelijk graag de zorgsector en hun zorgmedewerkers en managers blijven helpen met hun ontwikkeling.

Daarom kunt u gewoon uw lesprogramma ONLINE via e-college volgen en met begeleiding werken naar het examen toe.

Nadat de overheid de maatregelen heeft opgeheven kunnen we de opleidng weer op locatie verzorgen.



Basis kwaliteitsmanagement

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning



ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.02010.BKMZW

8 december 2020
22 maart 2021
19 april
31 mei
21 juni 2021
.

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0211.BKMZW

8 februari 2021
22 maart
19 april
31 mei
21 juni 2021


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0212.BKMZW

15 maart 2021
22 maart
19 april
31 mei
21 juni 2021


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0213.BKMZW

27 mei 2021
23 september
14 oktober
25 november
23 december
Examen 28 januari 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0214.BKMZW

24 juni 2021
23 september
14 oktober
25 november
23 december
Examen 28 januari 2022

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0215.BKMZW

9 september 2021
23 september
14 oktober
25 november
23 december
Examen 28 januari 2022

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0216.BKMZW

18 november 2021
17 februari 2022
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0217.BKMZW

16 december 2021
17 februari 2022
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0220.BKMZW

13 januari 2022
17 februari
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0221.BKMZW

3 februari 2022
17 februari
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


 

 

 

 

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement Opleidingsduur

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

2 livebijeenkomsten
(2 dagdelen)
8 E-sessies

Basis kwaliteitsmanagement

Diploma/certificaat

De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Basis Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn”.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Kosten               

Cursusgeld           € 975,-

Literatuurkosten    € 195,-

Opdrachtbegeleiding /
examenkosten      € 235,-

(exclusief de kosten van het arrangement 5 x € 49,- ex btw) (Koffie, thee, lunch, fris en zaalhuur).

PS: Arrangementskosten vervallen bij online lessen.

 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

 

 

 

Doelgroep

Kwaliteitsfunctionarissen/managers en alle medewerkers die werken in de zorg of welzijn.

Doel en opzet van de opleiding

De basisopleiding Kwaliteits management Zorg en Welzijn biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.

Voorbereiding en studiebelasting

Doornemen van de theorie en het maken van praktijkopdrachten:
Circa 3 – 5 uur per studiebijeenkomst. 

Vooropleiding

MBO / HBO werk en denkniveau.

Voor verdere informatie, neem contact op met één van onze adviseurs (079 – 361 9201).

Aanpak

De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers.

Voor de training ontvangt u een intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de basisopleiding kwaliteitsmanagement. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

 

 

 

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit.
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg in zorg en welzijn.
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu.
  • De kwaliteitsafdeling.
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris.
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg en jeugd, Klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wet BIG
  • Wet zorg en dwang 2020, Actuele Wet WMO Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, NIAZ, PREZO, HACCP, BRC, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwste versie van HKZ.
  • Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management.
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA.

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek.
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten.
  • Procedures opstellen.
  • Flowcharts maken.
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem.
  • Certificatie en accreditatie.

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken.
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s).
  • Verbeteringen signaleren en invoeren.

Interne en externe audits

  • Rol binnen de verbetercyclus.
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits.
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen.

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie.
  • Interviewvaardigheden.
  • Het geven van feedback.
  • Communicatie bevorderen.

Adviesvaardigheden

  • Het adviestraject en -acceptatie.
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur.
  • Adviesstijlen en -strategieën.

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.