Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement
Zorg en Welzijn

De geaccrediteerde Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding speciaal ontwikkeld voor deelnemers die werken in de zorg en welzijn.

De opleiding sluit naadloos aan op het vervolg van deze opleiding, namelijk HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.
Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.


Basis kwaliteitsmanagement

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.097.BKMZW

17 december 2019
10 maart 2020
7 april
5 mei
2 juni.


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0201.BKMZW

21 januari 2020
10 maart
7 april
5 mei
2 juni


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0202.BKM

18 februari 2020
10 maart
7 april
5 mei
2 juni


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0203.BKMZW
31 maart 2020
30 juni
1 september
6 oktober
3 november


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0204.BKM

28 april 2020
30 juni
1 september
6 oktober
3 november

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0205.BKMZW

26 mei 2020
30 juni
1 september
6 oktober
3 november

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0206.BKM

20 juni 2020
23 november
21 december
18 januari 2021
22 februari

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0207.BKMZW

14 september 2020
23 november
21 december
18 januari 2021
22 februari

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0208.BKM

19 oktober 2020
23 november
21 december
18 januari 2021
22 februari

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0209.BKMZW

16 november 2020
23 november
21 december
18 januari 2021
22 februari


 

 

 

 

 

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement Opleidingsduur

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

2 livebijeenkomsten
(2 dagdelen)
8 E-sessies

Basis kwaliteitsmanagement

Diploma/certificaat

De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Basis Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn”.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Kosten               

Cursusgeld           € 975,-

Literatuurkosten    € 175,-

Opdrachtbegeleiding /
examenkosten      € 225,-

(exclusief de kosten van het arrangement 5 x € 48,- ex btw) (Koffie, thee, lunch, fris en zaalhuur).

 

 

 

 

 

 

Doelgroep

Kwaliteitsfunctionarissen/managers en alle medewerkers die werken in de zorg of welzijn.

Doel en opzet van de opleiding

De basisopleiding Kwaliteits management Zorg en Welzijn biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.

Voorbereiding en studiebelasting

Doornemen van de theorie en het maken van praktijkopdrachten:
Circa 3 – 5 uur per studiebijeenkomst. 

Vooropleiding

MBO / HBO werk en denkniveau.

Voor verdere informatie, neem contact op met één van onze adviseurs (079 – 361 9201).

Aanpak

De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers.

Voor de training ontvangt u een intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de basisopleiding kwaliteitsmanagement. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

 

 

 

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit.
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg in zorg en welzijn.
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu.
  • De kwaliteitsafdeling.
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris.
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg en jeugd, Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wet BIG
  • Wet zorg en dwang 2020, Actuele Wet WMO Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, NIAZ, PREZO, HACCP, BRC, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwste versie van HKZ.
  • Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management.
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA.

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek.
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten.
  • Procedures opstellen.
  • Flowcharts maken.
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem.
  • Certificatie en accreditatie.

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken.
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s).
  • Verbeteringen signaleren en invoeren.

Interne en externe audits

  • Rol binnen de verbetercyclus.
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits.
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen.

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie.
  • Interviewvaardigheden.
  • Het geven van feedback.
  • Communicatie bevorderen.

Adviesvaardigheden

  • Het adviestraject en -acceptatie.
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur.
  • Adviesstijlen en -strategieën.

Rapporteren en presenteren

  • Presentatietechniek .
  • Mondeling en schriftelijk presenteren van de kwaliteitsrapportages.

Presenteren

  • Presentatietechniek .
  • Communicatie met het publiek.

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.