Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement
Zorg en Welzijn


Basisopleiding kwaliteitsmanagement in Zorg en Welzijn

De geaccrediteerde Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding speciaal ontwikkeld voor deelnemers die werken in de zorg en welzijn.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Je werkt als kwaliteitsmedewerker op een afdeling of je bent net gevraagd om de functie van kwaliteitsmedewerker op je te nemen.
De verwachtingen van de organisatie nemen steeds toe en je wordt gevraagd mee te denken met het afdelingsbeleid.
Ook wil je graag serieus genomen worden door het management en je collega's.

Je wilt daarom graag de basis leren van kwaliteitsmanagement, weten wat de functie inhoudt en de vaardigheden die je voor je functie nodig hebt.

Tijdens de geaccrediteerde Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn leer je de meest essentiele onderwerpen om je uitdagende functie uit te voeren.

Tijdens de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn kan je met de coach en mededeelnemers jouw situaties doorspreken om tot inspirerende inzichten te komen.



Zorg. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor elkaar.
(P. Kooperberg)


Basis kwaliteitsmanagement zorg en welzijn

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0224a.BKMZW

9 februari 2023
9 maart
30 maart
26 april
25 mei
Examen 23 juni 2023


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0231b.BKMZW

30 maart 2023
26 april
25 mei

15 juni
7 september

Examen 29 september 2023

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0232a.BKMZW

15 juni 2023
7 september
5 oktober
9 november
7 december
Examen 22 december 2023
.

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0233b.BKMZW

5 oktober 2023
9 november
7 december
18 januari 2024
8 februari
Examen 29 maart 2024

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0241a.BKMZW

18 januari 2024
8 februari
7 maart
4 april
9 mei
Examen 31 mei 2024
.




 

 

 

 

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Opleidingsduur

5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Basisopleiding kwaliteitsmanagement Opleidingsduur

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

Basis kwaliteitsmanagement

Afronding

De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het Ogive diploma ďBasis Kwaliteitsmanagement Zorg en WelzijnĒ.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement

Kosten               

Cursusgeld          € 975,-

Literatuurkosten   € 195,-

Opdrachtbegeleiding € 225

Examenkosten      € 195,-

Bij online zijn arrangementskosten niet van toepassing.

Arrangement
(All you can eat and drink Koffie, thee, lunch) per dag
€ 24,50
Locatiekosten per dag
€ 49,50

 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

 

 

 

Doelgroep

Kwaliteitsmedewerkers of kwaliteitsmanagers die een gedegen en direct toepasbare basiskennis op het gebied van basis kwaliteits management willen ontwikkelen.
De opleiding is gericht op kwaliteitsmedewerkers in Zorg en Welzijn, zoals:

  • Gezondheidszorg
  • Ziekenhuizen en geestelijke gezondheids- en verslavingszorg
  • Universitair Medisch Centra
  • Medische en tandheelkundige praktijken
  • Praktijken van huisartsen
  • Paramedische praktijken
  • Overige aanbieders van gezondheidszorg zonder overnachting en gezondheidsondersteunende diensten
  • Gezondheidscentra
  • Samenwerkingsorganen op het gebied van gezondheidszorg en overige gezondheidszorg ondersteunende diensten
  • Ambulancediensten en centrale posten
  • Verpleging, verzorging en begeleiding Verpleeghuizen en dagverblijven verpleeghuizen Jeugdzorg en maatschappelijke opvang
  • Maatschappelijke dienstverlening
  • Gehandicaptenzorg
  • Welzijnsorganisaties
  • Jongeren, ouderen begeleiding
  • Zorgbureaus, thuiszorg
  • Zorgcentra
  • Klinieken
  • Overig maatschappelijk advies, gemeenschapshuizen en samenwerkingsorganen op het gebied van welzijn

Doel en opzet van de opleiding

De basisopleiding Kwaliteits management Zorg en Welzijn biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Tijdens de basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.

Voorbereiding en studiebelasting

Doornemen van de theorie en het maken van praktijkopdrachten:
Circa 3 – 5 uur per studiebijeenkomst. 

Vooropleiding

MBO+ / HBO werk en denkniveau.

Voor verdere informatie, neem contact op met één van onze adviseurs (079 – 361 9201).

Aanpak

De basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Deze basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers.

Voordat de basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn start, ontvangt u een intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de basisopleiding kwaliteitsmanagement. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens de basisopleiding Kwaliteits management Zorg en Welzijn individueel maatwerk te blijven leveren.


 

 

 

 

 

Studieprogramma

In deze boeiende basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit.
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg in zorg en welzijn.
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu.
  • De kwaliteitsafdeling.
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris.
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg en jeugd, Klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wet BIG
  • Wet zorg en dwang, Actuele Wet WMO Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.

Kwaliteitsmodellen

  • Nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, QmentumGlobal, PREZO, HACCP, BRC, HKZ.
  • Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management.
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA.

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek.
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten.
  • Procedures opstellen.
  • Flowcharts maken.
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem.
  • Certificatie en accreditatie.

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken.
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPIís).
  • Verbeteringen signaleren en invoeren.

Interne en externe audits

  • Rol binnen de verbetercyclus.
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits.
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen.

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie.
  • Interviewvaardigheden.
  • Het geven van feedback.
  • Communicatie bevorderen.

Adviesvaardigheden

  • Het adviestraject en -acceptatie.
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur.
  • Adviesstijlen en -strategieën.

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.