Ogive - Home

Hoger Kwaliteitsmanagement
HBO denk niveau 


Hoger Kwaliteitsmanagement HBO niveau

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement HBO denk niveau is ontwikkeld voor iedereen die kwaliteitszorg wil toepassen binnen de organisatie.

De zeer praktische invalshoek sluit optimaal aan op de dagelijke kwaliteitspraktijk.


Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning


131.0243b.HKM
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam, online)

14 oktober 2024
18 november
16 december
27 januari 2025
10 maart
31 maart
14 april
5 mei
26 mei
Examen 27 juni 2025




2310.231.EHKM

Start op:

1 januari
1 februari
1 maart
1 april

1 mei
1 juni
1 juli
1 september
1 oktober
1 november
1 december

 

Eigen tempo, eigen route

Examen:

jan en juni

 

 

 

Dagprogramma

Dagprogramma: 9 lesdagen verdeeld over 9 maanden
10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

Diploma / certificaat

Na een succesvolle afronding van het examen ontvangt u het diploma Hoger Kwaliteitsmanagement HBO niveau.


 

Kosten

Cursusgeld            € 1890,- btw vrij

Literatuurkosten            € 345,- Opdrachtbegeleiding    € 325,-
Examenkosten                € 245,-
Scriptiebeoordeling     
  € 245,-

Arrangement All you can eat and drink (Koffie, thee, lunch)
€27,50 per lesdag
Locatiekosten             € 39,50
per lesdag

Bij online zijn arrangementskosten niet van toepassing.
Alle bedragen zijn ex btw

 



 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau

 

 

Doelgroep

Kwaliteitsmedewerkers en kwaliteitsmanagers die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen.

Doel en opzet

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau biedt een gedegen kennis- en ervaringsbasis en plaatst kwaliteitsmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief.

De opleiding behandelt alle essentiële thema's van kwaliteitsmanagement.

Studiebelasting

Deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau heeft een studiebelasting van circa 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Werk en denkniveau

Deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau wordt op HBO werk en denk niveau verzorgd.

Aanpak
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau
is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.

Deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau maakt gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau individueel maatwerk te blijven leveren.

Leeromgeving
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.


Studiemateriaal

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op het opleidingsprogramma.

Voor aanvang van deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau ontvang je het volledige studiemateriaal.

Opleidingsduur

Het dagprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau duurt ca 9 - 11 maanden en omvat 9 dagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

 

 

Studieprogramma

Module 1
Kwaliteitsmanagement

Strategie en beleid

  • Bedrijfskenmerken en hun besturing
  • Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
  • Kwaliteitsbeleid
  • Klantenfocus
  • Strategisch kwaliteitsmanagement
  • Risico-management ..

Kwaliteitsmanagement modellen

  • Toepassen van de nieuwste normen en modellen ISO9001, INK, EFQM, IIP, etc
  • Balanced Scorecard, TQM six sigma, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS
  • Deming, Juran, Feigenbaum, Ishikawa, Imai, Crosby en andere guru's
  • Benchmarking
  • Wetgeving, milieu, ARBO, WIA.
  • Risk management, Lean management.

Kwaliteit als prestatiecriterium

  • Ontwerp-, proces- en productkwaliteit Methoden en technieken, 7 tools
  • Verbeterinstrumenten
  • Kwaliteitsinstrumenten
  • Kwaliteit van diensten
  • Productiviteitsverbetering
  • Procesbeheersing
  • Excellente organisatie
  • Invloed van kwaliteit op kosten en baten.

Module 2 Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen

Leiderschap en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering
  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager


Management van bedrijfsprocessen

  • Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
  • Processen als waardeketens
  • Proces- en ketenbeheersing
  • Stappenplan voor procesanalyse
  • Business process management
  • Business process re-engineering
  • Virtuele organisaties
  • Procesbewaking

Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening

Dienstverlening

  • Kwaliteit binnen dienstverlening
  • Back office, front office
  • Klachtenregistratie
  • Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
  • Klanttevredenheid, duurzame relaties. organisatie flexibiliteit, servicegerichtheid, innovatie, productiviteit.
  • Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
  • Instrumenten en technieken toepassen, CQi,
  • Grönroos en Zeithaml
  • Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
  • Enquête, interview, gesprekstechnieken
  • Mysteryman
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria

Certificering en accreditatie

  • Interne en externe audits
  • Certificerings- en accreditatieproces
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Prestatieaudits

Examenvoorbereiding

  • 2 bijeenkomsten met daarin examen oefeningen en cases.