Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn HBO
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau is speciaal ontwikkeld voor de zorg- en welzijns sectoren.
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau is geaccrediteerd en levert 50 punten op.
De zeer praktische invalshoek sluit optimaal aan op de dagelijke kwaliteitspraktijk. Daarbij komt ook de actuele dienstverlening in de Zorg en Welzijn uitgebreid aan bod .
Ook te raadplegen via Link:
Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg & Welzijn op HBO niveau
|
|
Praktische
informatie |
Data
en plaatsen |
Dag |
E-Learning |
---------------------------
Op locatie
---------------------------
131.0251d.HKMZW-D
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)
Startgarantie
3 februari 2025
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
31 oktober
21 november
5 december
Examen 6 februari 2026
131.0252d.HKMZW-D
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)
Startgarantie
7 maart 2025
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
31 oktober
21 november
5 december
Examen 6 februari 2026.
131.0253d.HKMZW-D
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)
Startgarantie
28 maart 2025
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
31 oktober
21 november
5 december
Examen 6 februari 2026
131.0253k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)
Startgarantie
9 juni 2025
6 oktober
27 oktober
17 november
1 december
9 februari 2026
2 maart
6 april
4 mei
Examen 19 juni 2026
131.0254k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)
Startgarantie
22 september 2025
6 oktober
27 oktober
17 november
1 december
9 februari 2026
2 maart
6 april
4 mei
Examen 19 juni 2026
131.0261k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)
Startgarantie
14 november 2025
6 februari 2026
6 maart
17 april
22 mei
26 juni
4 september
9 oktober
13 november
11 december
Examen 28 januari 2027
131.0262k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)
Startgarantie
19 december 2025
6 februari 2026
6 maart
17 april
22 mei
26 juni
4 september
9 oktober
13 november
11 december
Examen 28 januari 2027.
131.0263k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)
Startgarantie
30 januari 2026
6 februari
6 maart
17 april
22 mei
26 juni
4 september
9 oktober
13 november
11 december
Examen 28 januari 2027
|
------------------------------ONLINE lesdagen
(Virtual Classroom)
------------------------------
131.0241d.HKMZW
ONLINE
Startgarantie
29 februari 2024
28 maart
11 april
16 mei
20 juni
5 september
3 oktober
7 november
19 december
Examen 24 januari 2025.
131.0241d.HKMZW
ONLINE
Startgarantie
21 maart 2024
28 maart
11 april
16 mei
20 juni
5 september
3 oktober
7 november
19 december
Examen 24 januari 2025
131.0241d.HKMZW
ONLINE
Startgarantie
16 mei 2024
20 juni
5 september
3 oktober
7 november
19 december
13 februari 2025
20 maart
15 mei
Examen 27 juni 2025
-------------------------
Zelf aan de slag
-------------------------
2310.0221.EHKMZW
Start op:
1 januari
1 februari
1 maart
1 april
1 mei
1 juni
1 juli
1 september
1 oktober
1 november
1 december
Eigen tempo, eigen route
Examen: jan en juni
|
|
|
|
Opleidingsduur
U kunt kiezen voor de dagopleiding:
9 dagen
10.00 uur tot 16.00 uur
|
|
Opleidingsduur
|
|
Opleidingsduur
|
|
Diploma/certificaat
Het programma wordt afgesloten met een examen.
|
|
Kosten
Profiteer in januari van 15% korting. Schrijf je in vóór 31 januari 2025 met actiecode Mentorius15
Cursusgeld
€ 1890,- btw vrij
Literatuurkosten
€ 375,- Opdrachtbegeleiding
€ 345,-
Examenkosten € 275,-
Scriptiebeoordeling
€ 275,-
Inschrijfgeld
(inbegrepen)
3 persoonlijke coachingssessies van 30 minuten na afloop van de opleiding.
Wanneer lessen op locatie worden verzorgt hebben we te maken met locatiekosten (9 dagen x 39,50) en met arrangementskosten (9 dagen x 37,50) voor een uitgebreide "All you can eat" lunch en onbeperkt koffie en thee.
Alle bedragen ex btw
Bij online lessen zijn arrangements- en locatiekosten niet van toepassing.
|
|
LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !
|
|
|
Andere mensen hadden ook belangstelling voor
Basisopleiding Kwaliteitsmanagement voor Zorg en Welzijn
|
|
Doelgroep
Managers, adviseurs en medewerkers in Zorg en Welzijn die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen.
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau is onder andere geschikt voor de sectoren:
- Gezondheidszorg en Welzijn
- Ziekenhuizen en geestelijke gezondheids- en verslavingszorg
- Universitair Medisch Centra
- Medische en tandheelkundige praktijken
- Praktijken van huisartsen
- Paramedische praktijken
- Overige aanbieders van gezondheidszorg zonder overnachting en gezondheidsondersteunende diensten
- Gezondheidscentra
- Samenwerkingsorganen op het gebied van gezondheidszorg en overige gezondheidszorg ondersteunende diensten
- Ambulancediensten en centrale posten
- Verpleging, verzorging en begeleiding Verpleeghuizen en dagverblijven verpleeghuizen Jeugdzorg en maatschappelijke opvang
- Maatschappelijke dienstverlening
- Gehandicaptenzorg
- Welzijnsorganisaties
- Jongeren, ouderen begeleiding
- Zorgbureaus, thuiszorg
- Zorgcentra
- Klinieken
- Overig maatschappelijk advies, gemeenschapshuizen en samenwerkingsorganen op het gebied van welzijn
Doel en opzet
De opleiding Hoger Kwaliteits management Zorg en Welzijn heeft als doelen:
1-u een gedegen kennis te bieden die een landelijk diploma oplevert.
2-u te leren kwaliteits management in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
Om dit te bereiken heeft de opleiding Hoger Kwaliteits management Zorg en Welzijn een overzichtelijk en efficiënt studieprogramma.
Alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager in Zorg en Welzijn te maken krijgt, komen aan de orde.
U plaatst voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.
Uw docent begeleidt u hierin persoonlijk.
Een grondige examenvoorbereiding aan het einde van deze opleiding vormt een belangrijk onderdeel van deze opleiding.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten van deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau wordt op HBO werk- en denkniveau verzorgd.
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn sluit aan bij de opleiding Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.
Aanpak
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en –managers en het behalen van het diploma Hoger kwaliteitsmanagement zorg en welzijn.
Het programma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens het volgen van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau de cursist individueel maatwerk te blijven leveren.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau. Voor aanvang ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Examen en Diploma
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau wordt afgesloten met een onafhankelijk landelijk examen.
Met het diploma toont u aan dat u de kwaliteitskennis en vaardigheden op HBO-niveau beheerst.
Examens in januari of juni .
Opleidingsduur
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau van Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn duurt ca 9 - 11 maanden en omvat 9 dagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.
|
Studieprogramma
In dit boeiende studieprogramma komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Kwaliteit en management
Kwaliteit als prestatiecriterium
- Kwaliteitsbeleid
- Bedrijfskenmerken en hun besturing
- Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
- Strategisch kwaliteitsmanagement
- Ontwerp-, proces- en productkwaliteit Methoden en technieken, 7 tools
- Verbeterinstrumenten
- Kwaliteitsinstrumenten
- Kwaliteit van diensten
- Productiviteitsverbetering
- Procesbeheersing
- Excellente organisatie
- Invloed van kwaliteit op kosten en baten.
Kwaliteitsmanagement modellen
- Toepassen van de nieuwste normen en modellen ISO9001, ISO in de zorg, INK, EFQM, IIP, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwe HKZ,
- ZKN-Keurmerk
- ISO Healthcare (NEN-EN 15224)
- Balanced Scorecard, TQM lean, six sigma, Qualicor, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS, JCI, Programma Welzijn Nieuwe Stijl
- Inspectie voor de Gezondheidszorg en jeugd(IGJ), klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wet BIG
- Wet zorg en dwang, Actuele Wet WMO Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.
- Invloed van wetgeving, milieu, ARBO, WIA.
- Deming
- Benchmarking: leren van anderen
- Lean management.
Module 2 Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen
Leiderschap en cultuur
- Leiderschap en kwaliteitsmanagement
- Diverse vormen van leiderschap
- Leiderschap en verandering
- Cultuur en kwaliteitsmanagement
- Voor en achterkant van de organisatie
- Invoering van verbeteringen
- Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager
Management van bedrijfsprocessen
- Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
- Processen als waardeketens
- Proces- en ketenbeheersing
- Stappenplan voor procesanalyse
- Business process management
- Business process re-engineering
- Virtuele organisaties
- Procesbewaking
Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening in Zorg en Welzijn
Dienstverlening
- Kwaliteit binnen dienstverlening
- Kwaliteit binnen dienstverlening
- Back office, front office
- Klachtenregistratie
- Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
- Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
- Instrumenten en technieken toepassen, CQi, PROM, PREM
- Grönroos en Zeithaml
- Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
- Enquête, interview, gesprekstechnieken
- Mysteryman
- Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria
Certificering en accreditatie
- Interne en externe audits
- Certificerings- en accreditatieproces
- Rol binnen de verbetercyclus
- Prestatieaudits
Examenvoorbereiding
- 2 bijeenkomsten met daarin examen oefeningen en cases.
|