Ogive - Home

Hoger Kwaliteitsmanagement
HBO niveau 


Hoger Kwaliteitsmanagement HBO niveau

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau is ontwikkeld voor iedereen in dienstverlening die kwaliteitszorg wil toepassen binnen de organisatie.

De zeer praktische invalshoek sluit optimaal aan op de dagelijke kwaliteitspraktijk. Daarbij komt ook de actuele dienstverlening in de uitgebreid aan bod.

 

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning


131.0242b.HKM
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam, online)

16 september 2024
14 oktober
18 november
16 december
27 januari 2025
10 maart
31 maart
14 april
5 mei
Examen 27 juni 2025

131.0243b.HKM
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam, online)

14 oktober 2024
18 november
16 december
27 januari 2025
10 maart
31 maart
14 april
5 mei
26 mei
Examen 27 juni 2025




2310.231.EHKM

Start op:

1 januari
1 februari
1 maart
1 april

1 mei
1 juni
1 juli
1 september
1 oktober
1 november
1 december

 

Eigen tempo, eigen route

Examen:

jan en juni .

 

 

 

Dagprogramma

9 lesdagen verdeeld over 9 tot 11 maanden
10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

Diploma / certificaat

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau”.

 

Kosten

Cursusgeld            
€ 3245

Literatuurkosten           
Inclusief

Opdrachtbegeleiding   
Inclusief

Examenkosten               
Inclusief


Scriptiebeoordeling     
  
Inclusief

Arrangementskosten
(Zaal, lunch, koffie, thee)
475 euro

 



 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

Bent u werkzaam in de zorg of welzijn?
Raadpleeg dan de pagina:

Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn HBO niveau

 

 

 

Doelgroep

Iedereen die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement wil ontwikkelen.

Doel en opzet

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau biedt een gedegen kennis- en ervaringsbasis en plaatst kwaliteitsmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief.

De opleiding behandelt alle essentiële thema's van kwaliteitsmanagement.

Studiebelasting

Deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau heeft een studiebelasting van circa 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Werk en denkniveau

HBO werk en denk niveau..

Aanpak
De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau
is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.

Deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau maakt gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau individueel maatwerk te blijven leveren.

Leeromgeving

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Voorbereiding en studiebelasting

Om de bijeenkomsten van deze opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau goed te kunnen voorbereiden zijn er opdrachten. Dit betekent dat de voorbereiding van elk van de bijeenkomsten van deze opleiding ongeveer een studiebelasting van ca 5 – 7 uur is.

Studiemateriaal

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de praktijk. Voor aanvang van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Opleidingsduur

Het dagprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement op HBO niveau duurt ca 9 - 11 maanden en omvat 9 lesdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

 

 

 

 

Studieprogramma

Kwaliteitsmanagement

Kwaliteit als prestatiecriterium

  • Kwaliteitsbeleid
  • Bedrijfskenmerken en hun besturing
  • Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)

  • Klantenfocus
  • Strategisch kwaliteitsmanagement
  • Risico-management

  • Ontwerp-, proces- en productkwaliteit Methoden en technieken, 7 tools
  • Verbeterinstrumenten
  • Kwaliteit van diensten

  • Productiviteitsverbetering
  • Procesbeheersing
  • Excellente organisatie

  • Invloed van kwaliteit op kosten en baten.
  • Lean management

 

Kwaliteitsmanagement modellen

  • Toepassen van de nieuwste normen en modellen ISO9001, INK, EFQM, IIP, etc
  • Balanced Scorecard, TQM six sigma, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS
  • Deming, Juran, Feigenbaum, Ishikawa, Imai, Crosby en andere guru's

  • Benchmarking
  • Wetgeving, milieu, ARBO, WIA.
  • Risk management, Lean management.

Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen

Leiderschap en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering

  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager


Management van bedrijfsprocessen

  • Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
  • Processen als waardeketens
  • Proces- en ketenbeheersing

  • Stappenplan voor procesanalyse
  • Business process management
  • Business process re-engineering

  • Virtuele organisaties
  • Procesbewaking
  • Verbeteren met SCRUM.

Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening

Dienstverlenende organisaties of services aan klanten

  • Strategische, tactische en operationele aspecten van serviceverlening
  • Marketing, kwaliteit en klanttevredenheid.
  • Customer journey, customer intimacy en customer service

  • Duurzame relaties opbouwen met kwaliteitsmanagement
  • Hostmanship toepassen
  • Productiviteit en medewerkerstevredenheid

  • Grönroos en service quality
  • Front- en Back office valkuilen en tips
  • Kwaliteitsinstrumenten voor innovatie

  • Instrumenten en enquête-technieken toepassen, CQi, PROM, PREM voor diensten en productie
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria
  • Klachten- en servicemanagement

Certificering en accreditatie

  • Interne-, externe audits en klachten gebruiken voor interne tevredenheid en klanttevredenheid
  • Verschillende manieren van (positief) auditeren
  • Interne en externe rapportages
  • Certificerings- en accreditatieproces

Examenvoorbereiding

  • 2 bijeenkomsten met daarin examen oefeningen en cases.