Ogive - Home Hoger Kwaliteitsmanagement
Zorg en Welzijn
HBO niveau


Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau is speciaal ontwikkeld voor de zorg- en welzijns sectoren.

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is geaccrediteerd en levert 50 punten op.

Zorg. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor elkaar.
(P. Kooperberg)

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag en op locatie

E-Learning en Online

---------------------------
Op locatie

---------------------------
131.0244d.HKMZW-P
(Utrecht/ Amsterdam)

Startgarantie
20 december 2024
17 januari 2025
14 februari
7 maart
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
Examen 28 november 2025.

131.0244d.HKMZW-K
(Rotterdam)

Startgarantie
13 december 2024
31 januari 2025
7 februari
21 maart
25 april
30 mei
11 juni
19 september
10 oktober
Examen 28 november 2025

131.0251d.HKMZW-D
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)

Startgarantie
3 februari 2025
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
31 oktober
21 november
5 december
Examen 6 februari 2026

131.0252d.HKMZW-D
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)

Startgarantie
7 maart 2025
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
31 oktober
21 november
5 december
Examen 6 februari 2026

131.0253d.HKMZW-D
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)

Startgarantie
28 maart 2025
4 april
9 mei
13 juni
26 september
17 oktober
31 oktober
21 november
5 december
Examen 6 februari 2026

131.0253k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)

Startgarantie
9 juni 2025
6 oktober
27 oktober
17 november
1 december
9 februari 2026
2 maart
6 april
4 mei
Examen 19 juni 2026

131.0254k.HKMZW-K
(Online/Utrecht)

Startgarantie
22 september 2025
6 oktober
27 oktober
17 november
1 december
9 februari 2026
2 maart
6 april
4 mei
Examen 19 juni 2026


-------------------------
Zelf aan de slag
-------------------------
2310.0221.EHKMZW
Start op:

1 januari
1 februari
1 maart
1 april
1 mei
1 juni
1 juli
1 september
1 oktober
1 november
1 december

Eigen tempo, eigen route

Examen: jan en juni


 

 



Dagopleiding

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
9 dagen
10.00 uur tot 16.00 uur
.



Opleidingsduur

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur



Diploma/certificaat

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau”.

Kosten *)

Cursusgeld            € 1890,- btw vrij

Literatuurkosten            € 345,- Opdrachtbegeleiding    € 325,-
Examenkosten                € 245,-
Scriptiebeoordeling     
  € 245,-

3 persoonlijke coachingssessies van 30 minuten na afloop van de opleiding.

Wanneer lessen op locatie worden verzorgt hebben we te maken met locatiekosten (39,50 per dag) en met arrangementskosten (27,50 per dag) voor een uitgebreide "All you can eat" lunch en onbeperkt koffie en thee.
Alle bedragen ex btw
Bij online lessen zijn arrangements- en locatiekosten niet van toepassing.

*)

Deze kosten gelden wanneer de inschrijving is ontvangen
voor 31-12-2024.
Daarna gelden de tarieven van 2025.

 

 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

 

 

 

 Andere mensen hadden ook belangstelling voor
Basisopleiding Kwaliteitsmanagement voor Zorg en Welzijn

 

 

 


Doelgroep

Managers, adviseurs en medewerkers in Zorg en Welzijn die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement zorg en welzijn willen ontwikkelen.

Doel en opzet

De opleiding Hoger Kwaliteits management Zorg en Welzijn heeft als doelen:
1-u een gedegen kennis te bieden die een landelijk diploma oplevert.
2-u te leren kwaliteits management in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
Om dit te bereiken heeft de opleiding Hoger Kwaliteits management Zorg en Welzijn een overzichtelijk en efficiënt studieprogramma.

Alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager in Zorg en Welzijn te maken krijgt, komen aan de orde.

U plaatst voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.

U gaat tijdens de opleiding  Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.
Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.
Uw docent begeleidt u hierin persoonlijk.

Een grondige examenvoorbereiding aan het einde van deze opleiding  Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau vormt een belangrijk onderdeel van deze opleiding. 

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Vooropleiding

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau wordt op HBO werk- en denkniveau verzorgd.

Het sluit aan bij de opleiding Basisopleiding Kwaliteitsmanagement.

Geaccrediteerde opleiding

De opleiding  Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau  is geaccrediteerd door brancheorganisaties waaronder V&VN.
De looptijd van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau is ongeveer 1 jaar, afhankelijk van de instroomdatum.

Aanpak

Dit studieprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en –managers en het behalen van het diploma Hoger kwaliteitsmanagement zorg en welzijn.

De opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens het volgen van het studieprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn de cursist individueel maatwerk te blijven leveren.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op het opleidingsprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn. Voor aanvang ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Examen en Diploma

Het studieprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn wordt afgesloten met een onafhankelijk landelijk examen.
Bij voldoende resultaat ontvangt u het diploma "Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn".
Met het diploma toont u aan dat u de kwaliteitskennis en vaardigheden op HBO-niveau beheerst.

Geaccrediteerd door:

V&VN

NVvPO

Opleidingsduur

Het studieprogramma van de opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn duurt ca 9 - 11 maanden en omvat 9 lesdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

 

 

 


Studieprogramma

In dit boeiende studieprogramma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module Kwaliteit en management

Kwaliteit als prestatiecriterium

  • Kwaliteitsbeleid
  • Bedrijfskenmerken en hun besturing
  • Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
  • Strategisch kwaliteitsmanagement
  • Ontwerp-, proces- en productkwaliteit Methoden en technieken, 7 tools
  • Verbeterinstrumenten
  • Kwaliteitsinstrumenten
  • Kwaliteit van diensten
  • Productiviteitsverbetering
  • Procesbeheersing
  • Excellente organisatie
  • Invloed van kwaliteit op kosten en baten.

Kwaliteitsmanagement modellen

  • Toepassen van de nieuwste normen en modellen ISO9001, ISO in de zorg, INK, EFQM, IIP, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwe HKZ,
  • ZKN-Keurmerk
  • ISO Healthcare (NEN-EN 15224)

  • Balanced Scorecard, TQM lean, six sigma, Qualicor, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS, JCI, Programma Welzijn Nieuwe Stijl
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg en jeugd(IGJ), klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wet BIG
  • Wet zorg en dwang, Actuele Wet WMO Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.
  • Invloed van wetgeving, milieu, ARBO, WIA.

  • Deming
  • Benchmarking: leren van anderen
  • Lean management.

Module Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen

Leiderschap en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering
  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager


Management van bedrijfsprocessen

  • Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
  • Processen als waardeketens
  • Proces- en ketenbeheersing
  • Stappenplan voor procesanalyse
  • Business process management
  • Business process re-engineering
  • Virtuele organisaties
  • Procesbewaking

 

Module Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening in Zorg en Welzijn

Dienstverlening

  • Kwaliteit binnen dienstverlening
  • Kwaliteit binnen dienstverlening
  • Back office, front office
  • Klachtenregistratie
  • Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
  • Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
  • Instrumenten en technieken toepassen, CQi, PROM, PREM
  • Grönroos en Zeithaml
  • Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
  • Enquête, interview, gesprekstechnieken
  • Mysteryman
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria

Certificering en accreditatie

  • Interne en externe audits
  • Certificerings- en accreditatieproces
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Prestatieaudits

Examenvoorbereiding

  • 2 bijeenkomsten met daarin examen oefeningen en cases.