Opleiding

Post HBO Kwaliteitsmanagement
Zorg en Welzijn


De opleiding PostHBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is gericht op patienttevredenheid, service, duurzame (keten)relaties, innovatie, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en het invoeren van aangepaste of nieuwe werkwijzen in de zorg en welzijn organisaties.

De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk.



Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning


1415.242b.PHKMZW
(ONLINE/ Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)

10 september 2025
17 september
8 oktober
12 november
17 december
28 januari 2026
25 februari
25 maart.

 

 

 

 

 


 Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

Dagopleiding:
8 lesdagen vandeeld over 6 tot 8 maanden.

10.00 uur tot 16.00 uur

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

 

Diploma/certificaat



 

Kosten

Cursusgeld;
€ 3675,-

Literatuur e.d.
Inclusief

Opdrachtbegeleiding 
Inclusief

Beoordelingskosten
Inclusief


Arrangement
Wanneer lessen op locatie worden verzorgt hebben we te maken met locatiekosten (39,50 per dag) en met arrangementskosten (37,50 per dag) voor een uitgebreide "All you can eat" lunch en onbeperkt koffie en thee.
U kunt op het inschrijfformulier de kosten doorstrepen wanneer er geen arrangement en locatie gewenst is.
Alle bedragen ex btw



 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !

 

 


Doelgroep

Iedereen binnen een organisatie die zich op PostHBO niveau gedegen en direct toepasbare kennis wil ontwikkelen.

Doel en opzet van de opleiding

Deze opleiding PostHBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn heeft als doelen:

  1. De meest essentiële en actuele kwaliteitsmethoden en -technieken bieden die inzetbaar zijn voor klanttevredenheid, duurzame (keten)relaties, innovatie, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en het invoeren van aangepaste of nieuwe werkwijzen.
  2. Kwaliteitsmanagement inzetten op strategisch, tactisch en operationeel organisatieniveau.

Om dit te bereiken heeft deze opleiding PostHBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn een overzichtelijk en efficiënt programma.

In deze opleiding PostHBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn plaatst u voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.

U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke organisatie-analyse.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Opleidingsniveau

De opleiding PostHBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijnwordt op HBO werk- en denkniveau verzorgd.

Aanpak

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.

De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding opleiding PostHBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn individueel maatwerk te blijven leveren.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Opleidingsduur

De opleiding PostHBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn bestaat uit 8 lesdagen die zijn verdeeld over 6 - 9 maanden doorlooptijd.


Studieprogramma

In deze opleiding komen de volgende boeiende onderwerpen aan bod:

Management en Organisatie in zorg- en welzijnsorganisaties

  • Business Context
  • Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer.
  • Sturen op service met KPI’s
  • Succesfactoren bepalen en vertalen naar succesvolle patientrelaties
  • Procesbeheersing
  • Zorg aansluiten op diverse typen patiënten
  • Onderscheidend zorg en welzijnsvermogen

Patienttevredenheid

  • Meten en verbeteren van Patiënttevredenheid
  • Enquetes
  • Feedbacksystemen
  • Verbeteren van Patiëntervaringen

Serviceverlening

  • Kwaliteit van dienstverlening in de Zorg en Welzijn
  • Communicatieve vaardigheden
  • Balans tussen persoonlijke en professionele zorg

Duurzame (keten)relaties

  • Opbouwen en onderhouden van langdurige relaties binnen de gezondheidszorg
  • Intern binnen de organisatie en extern met leveranciers en andere zorg instellingen

Innovatie in de zorg

  • Innovatieve praktijken en technologieën ter verbetering van de efficiëncy en effectiviteit van de zorg en welzijn.

Efficiënte en effectieve bedrijfsvoering

  • Beheer van middelen, tijd en personeel in zorg of welzijnsinstellingen om optimale diensten te leveren

Implementatie van nieuwe werkwijzen

  • Veranderingsmanagement
  • Strategieën voor het implementeren van nieuwe processen en procedures in zorg- en welzijnsorganisaties