Opleiding

Post HBO Kwaliteitsmanagement
voor diensten en producten


De opleiding Post HBO Kwaliteitsmanagement is een zeer praktijkgerichte opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële kennis en vaardigheden binnen kwaliteitsmanagement op POST HBO niveau aan te bieden.
De opleiding is, vanwege de gebruikte methodiek en onderwerpen, breed toepasbaar, zowel in organisaties die diensten verlenen als in organisaties die producten maken.
De opleiding is gericht op klanttevredenheid, service, duurzame (keten)relaties, innovatie, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en het invoeren van aangepaste of nieuwe werkwijzen.
De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk.

Tijdens de eerste module Management en Organisatie leert u essentiele managementtechnieken en begrip voor individuele en groepsprocessen.

In de module Bedrijfsprocessen leert u om bedrijfsprocessen te analyseren, te verbeteren en te certificeren.

Tijdens de module Psychologie van organisatie verandering leert u om draagvlak te krijgen voor uw verbetervoorstellen en deze met succes in de organisatie in te voeren.

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

 

 

code: 131.592.PHKM
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)

14 oktober 2019
4 november
9 december
13 januari 2020
10 februari
9 maart
6 april
4 mei.

code: 131.593.PHKM
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)

9 december 2019
13 januari 2020
10 februari
9 maart
6 april
4 mei
25 mei
29 juni.

 

 

 

 

 

 


 Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
8 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

 

Diploma/certificaat
De opleiding wordt afgesloten met een kwaliteitsverbetervoorstel voor uw organisatie.

Bij goed resultaat ontvangt u het gewaardeerde Ogive certificaat "Post HBO Kwaliteitsmanagement".

 

 

Kosten

Cursusgeld; € 1875,-

Literatuurkosten € 345,-

Opdrachtbegeleiding  € 325,-

Exclusief de kosten van het arrangement 8 x € 48 per dag (Zaal, koffie, thee, lunch, fris)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Doelgroep

Interne kwaliteitsmanagers, adviseurs en medewerkers die op Post HBO niveau een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van servicegericht, innovatief kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen.

Doel en opzet van de opleiding

Deze opleiding Post HBO kwaliteitsmanagement heeft als doelen:

  1. De meest essentiële en actuele kwaliteitsmethoden en -technieken bieden die inzetbaar zijn voor klanttevredenheid, duurzame (keten)relaties, innovatie, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en het invoeren van aangepaste of nieuwe werkwijzen.
  2. Kwaliteitsmanagement inzetten op strategisch, tactisch en operationeel organisatieniveau.
  3. Coaching bij een actueel verbetertraject binnen de organisatie van de deelnemer.

Om dit te bereiken heeft deze opleiding Post HBO Kwaliteitsmanagement een overzichtelijk en efficiënt programma. Alle essentiële thema's waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde. In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk. U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke organisatie-analyse.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Vooropleiding

Afgeronde  opleiding HBO Kwaliteitsmanagement of Zorg en Welzijn.
Reeds enkele jaren werkzaam in kwaliteitsmanagement op een HBO of academisch werk- en denkniveau.

Aanpak

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en –managers.

De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren. Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Examen en Diploma

De opleiding wordt afgesloten met een kwaliteits verbetervoorstel voor uw organisatie.

Opleidingsduur

De dagopleiding duurt ca 5 - 9 maanden en omvat 8 dagen (=16 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding gaan we de volgende onderwerpen uitgebreid verkennen:

Module  1
Management en Organisatie in dienstverlenende en productie organisaties

  • Van product naar emoties en beleving als onderscheidend vermogen
  • Van sturing op transacties naar koesteren van lange termijn relaties
  • Van kostenpost naar economische businesscase
  • Van winst naar een hoger doel dat inspireert en winst genereert

  • Servicegerichte dienstverlening en productie
  • Stakeholder Classificatie en Segmentatie
  • Stakeholder Visie / eisen
  • Business Context
  • Contingentie theorie en de ontwikkelingsfasen van organisaties

  • Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer.
  • Plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen
  • Organisatietypologie en organisatie-ontwerp
  • Quality Planning en control

Module 2 Bedrijfsprocessen voor diensten en producten ontwerpen en verbeteren

Stakeholder / Relatie

  • Van vaste processen naar enerverende klantreizen
  • Van leveranciers als kostenpost naar partners in klantbeleving
  • Sturen op service met KPI’s
  • Succesfactoren bepalen en vertalen naar succesvolle klantrelaties
  • Ketengericht samenwerken

Procesarchitectuur en Procesmodellering

  • Scoping
  • Business Process Redesign (BPR)
  • Business Process Management (BPM)
  • Meting en Procesverbetering
  • SixSigma, lean en andere technieken
  • Routing en lay-out, arbeidsstudie, technieken gebruiken voor het verzamelen van gegevens
  • Balanced Score Card, Servqual model, Benchmarking
  • Business Scenarios

Certificering en accreditatie gebruiken om te excelleren in service

Module 3
Psychologie van organisatieverandering binnen dienstverlenende en productie organisaties

  • Van regel gestuurde controle naar ruimte en vertrouwen
  • Van 9 tot 5 naar bevlogen klantgerichtheid
  • Van enquêtes naar diepgaand luisteren
  • Klantgericht innoveren
  • Van macht en politiek naar samen voor de klant
  • Dynamiek in groepsprocessen
  • Communicatie-analyse
  • Sociale psychologiemodellen en diagnose

Leiderschap en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering
  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Management van perceptie
  • Beïnvloeding zonder macht
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria