De opleiding Post HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is gericht op patiententevredenheid, service, duurzame (keten)relaties, innovatie, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en het invoeren van aangepaste of nieuwe werkwijzen in de zorg en welzijn organisaties.
De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk.
|
 |
Praktische
informatie |
Data
en plaatsen |
Dag |
E-Learning |
1415.233d.PHKMZW
(ONLINE/ Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)
6 november 2023
4 december
8 januari 2024
27 februari
26 maart
23 april
21 mei
11 juni.
|
|
|
|
|
 |
Opleidingsduur
Dagopleiding:
8 dagen
10.00 uur tot 16.00 uur |

|
Opleidingsduur
|

|
Opleidingsduur
|

|
Diploma/certificaat
|

|
Kosten
Cursusgeld;
€ 1890,-
Literatuur e.d.
€ 325,-
Opdrachtbegeleiding
€ 325,-
Beoordelingskosten
€ 195,-
Bij online zijn arrangementskosten niet van toepassing.
Wanneer er lessen op locatie worden verzorgd:
Arrangement
(All you can eat and drink Koffie, thee, lunch) per dag
€ 24,50
Locatiekosten per dag
€ 39,50
|
|
LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !
|
|
|
|
|
Doelgroep
Interne kwaliteitsmanagers, adviseurs en medewerkers die op Post HBO niveau een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van servicegericht, innovatief kwaliteitsmanagement op Post HBO niveau willen ontwikkelen.
Doel en opzet van de opleiding
Deze opleiding Post HBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn heeft als doelen:
- De meest essentiële en actuele kwaliteitsmethoden en -technieken bieden die inzetbaar zijn voor klanttevredenheid, duurzame (keten)relaties, innovatie, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en het invoeren van aangepaste of nieuwe werkwijzen.
- Kwaliteitsmanagement inzetten op strategisch, tactisch en operationeel organisatieniveau.
Om dit te bereiken heeft deze opleiding Post HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn een overzichtelijk en efficiënt programma.
Alle essentiële thema"s waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde.
In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke organisatie-analyse.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de
theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting
van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.
Opleidingsniveau
De opleiding wordt op HBO werk- en denkniveau verzorgd. U hebt ook minimaal een jaar ervaring met kwaliteitsmanagement.
Aanpak
Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en –managers.
De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren. Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Afronding
De opleiding wordt afgesloten met een kwaliteits-verbetervoorstel voor uw organisatie of een toets over de gevolgde onderwerpen.
Opleidingsduur
De dagopleiding duurt ca 6 - 9 maanden en omvat 8 dagen (=16 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur. |
Studieprogramma
In deze opleiding komen de volgende boeiende onderwerpen aan bod:
Management en Organisatie in zorg- en welzijnsorganisaties
- Business Context
- Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer.
- Plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen
- Zorg laten aansluiten op diverse typen patienten
- Onderscheidend zorg en welzijnsvermogen
- Quality Planning en control
Organisatieprocessen ontwerpen en verbeteren
- Patient centraal vs organisatie centraal
- Sturen op service met KPI’s
- Succesfactoren bepalen en vertalen naar succesvolle patientrelaties
- Samenwerken met andere afdelingen en organisaties
- Certificering en accreditatie gebruiken om te excelleren in zorg en welzijn
- Business Process Redesign (BPR)
- Business Process Management (BPM)
- Meting en Procesverbetering
- SixSigma, lean en andere technieken
- Routing en lay-out, arbeidsstudie, technieken gebruiken voor het verzamelen van gegevens
- Balanced Score Card, Servqual model, Benchmarking
- Business Scenarios
Psychologie van organisatieverandering
- Gevolgen van veranderingen voor patient/ client en personeel
- Naar een andere manier van Cure en Care
- Van regel gestuurde controle naar ruimte en vertrouwen
- Van 9 tot 5 naar bevlogen klantgerichtheid
- Van enquêtes naar diepgaand luisteren
- Klantgericht innoveren
- Van macht en politiek naar samen voor de klant
- Dynamiek in groepsprocessen
- Communicatie-analyse
- Sociale psychologiemodellen en diagnose.
Ondersteunen bij de invoering
- Adviseren en (bege)leiden
- Houding en gedrag en andere criteria
- Omgaan met cultuur en weerstand
|