Hoger Management
Zorg en Welzijn
HBO niveau


Hoger Management in Zorg en Welzijn

De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is speciaal ontwikkeld voor managers en beginnende managers in Zorg en Welzijn.
In deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn wordt geleerd om de zorgorganisatie te laten inspelen op de tekorten aan personeel in de zorg.

 

HBO Voortgezet management

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

Avond

E-Learning

 

 

.1336.254b.HAMZW
Urecht, Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Eindhoven

22 oktober 2025
12 november
27 november
10 december
11 maart 2026
15 april
20 mei
10 juni
Examen 2 juli 2026







 

 133.01.HAMZW-E
 
1 januari
1 februari
1 maart
1 april
1 mei
1 juni

1 juli
1 september
1 oktober
1 november
1 december


   

 

 

 

 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

8 lesdagen verdeeld over 8-10 maanden. (1x per maand les)
10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - Diploma-certificaat

Afronding

Diploma en direct invoerbaar verbeterplan speciaal voor uw eigen organisatie.

 

Ogive - Kosten

Kosten               

Cursusgeld
1890 btw vrij
Literatuurkosten € 325 ex btw
Coaching € 325 ex btw
Opdracht
beoordeling
€ 245 ex btw


Arrangement

Wanneer lessen op locatie worden verzorgt hebben we te maken met locatiekosten (39,50 per dag) en met arrangementskosten (27,50 per dag) voor een uitgebreide "All you can eat" lunch en onbeperkt koffie en thee.
U kunt op het inschrijfformulier de kosten doorstrepen wanneer er geen arrangement en locatie gewenst is.
Alle bedragen ex btw





 

 

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !


 

 

 

 

Doelgroep

De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is bestemd voor managers en aankomende managers in Zorg en welzijn.

Doel en opzet

Het doel van de opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is de cursist uitgebreide kennis en vaardigheden bij te brengen over alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als manager te maken krijgt.

Ook plaats je tijdens deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn voortdurend de relevante management concepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.

Je gaat in deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.

Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten in deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.

Werk- en denkniveau

Deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn wordt op HBO werk en denkniveau verzorgd.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn individueel maatwerk te blijven leveren. 

Aanpak

De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is zeer actief en praktisch, en speelt in op de behoeften van de deelnemers.

De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. 

Studiemateriaal

Ogive gebruikt ook voor deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.


 

 

Studieprogramma

Tijdens de opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn worden de volgende onderwerpen behandeld:

Module: Manager als Organisator en Professional

Clientgericht werken en samenwerken

  • Ontwikkelingen Zorg en gevolgen Zorg en Welzijn
  • Stakeholders
  • Sociale kaart
  • Mededingingswet, Bescherming persoonsgegevens,
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg
  • Overheid, Verzekeraars, Ketenpartners.

Wet en regelgeving

  • Wkkgz, WTZi, WTZa, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP

Het werken als Manager

  • Stapsgewijs werken naar het doel van de organisatie (strategie) en afspraken maken over hoe er te komen.
  • Rol en meerwaarde van Visie en missie, doelstellingen, waarden, ontwikkelen van strategie en beleid
  • Beleidsplan, jaarverslag
  • Methoden om nieuwe diensten te ontwikkelen.
  • Methoden om de organisatie te onderhouden, te laten groeien
  • Samenwerken met de ketenpartners

Inspelen op Cliënten, wensen en eisen

  • Klantgerichtheid en contact
  • Patiënten voorlichting
  • Bereikbaarheid
  • Samenwerking met zorgverleners
  • Ervaringen, Klachten afhandeling
  • Veiligheid
  • Hygiëne, Privacy
  • Medische middelen en apparatuur.
  • Spoedeisende zorg
  • Bepalen welke producten en diensten geschikt zijn voor clienten groepen.

De organisatie structureren, organiseren en beheren

  • Inzetten van ondersteunende functies
  • Privacywetgeving en bescherming persoonsgegevens, gegevensbeheer
  • Medische middelen
  • Instrumentarium en apparatuur
  • Werkzaamheden plannen

Cliënten contact

  • Informatieverstrekking, bereikbaarheid
  • Werven van Cliënten

Medisch handelen en zorguitkomsten organiseren

  • Triage, NHG-standaarden en overige richtlijnen
  • Diagnostiek
  • Cliëntenvoorlichting
  • Behandelingen, prescriptie
  • Zorguitkomsten

Personeelsmanagement

  • Aannemen, aansturen, samenwerking en coachen
  • Invulling geven aan personeelsbeleid, sollicitatieprocedure, belegeleidingsgesprekken, verzuimbegeleiding
  • Professionaliteitsbevordering
  • Dossiervorming

Financieel management, IT

  • Financiering van de organisatie
  • Zorgverzekeringen
  • Overheid
  • IT effectief inzetten

Kwaliteitsbeheer, veiligheid

  • Kwaliteitssysteem,
  • Systematisch verbeteren
  • Klachtenregeling
  • Veilig incidenten melden,
  • Risico-analyse
  • Infectiepreventie
  • Positie van de Cliëntentevredenheid
  • Medewerkerstevredenheid
  • Accreditatie
  • Jaarplannen

Module: Manager als Communicator, Sociale vaardigheden

  • Vergadertechniek
  • Taken verdelen
  • Analyse van routing en lay-out, arbeidsstudie van de werkzaamheden
  • Rapporteren aan de praktijkhouder

Leidinggeven, leiderschap en gedrag

  • Eigen stijl ontdekken
  • Competenties van de zorgmanager
  • Management van de werkprocessen
  • Situationeel leidinggeven, motiveren en communiceren
  • Hoe krijg je ze mee
  • Cultuur en cultuuranalyse
  • Medewerkers coachen
  • Leiderschapsstijl en -gedrag
  • Leiderschapstheorieen om u te ondersteunen

Coachend veranderen

  • Management van veranderprocessen
  • Veranderingen managen
  • Medewerkers mee krijgen

Voorbereiding Praktijkopdracht