|
Doelgroep
De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is bestemd voor managers en aankomende managers in Zorg en welzijn.
Doel en opzet
Het doel van de opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is de cursist uitgebreide kennis en vaardigheden bij te brengen over alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als manager te maken krijgt.
Ook plaats je tijdens deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn voortdurend de relevante management concepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
Je gaat in deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.
Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten in deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
Werk- en denkniveau
Deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn wordt op HBO werk en denkniveau verzorgd.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn individueel maatwerk te blijven leveren.
Aanpak
De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn is zeer actief en praktisch, en speelt in op de behoeften van de deelnemers.
De opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt ook voor deze opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
|
Studieprogramma
Tijdens de opleiding Hoger Management in Zorg en Welzijn worden de volgende onderwerpen behandeld:
Module: Manager als Organisator en Professional
Clientgericht werken en samenwerken
- Ontwikkelingen Zorg en gevolgen Zorg en Welzijn
- Stakeholders
- Sociale kaart
- Mededingingswet, Bescherming persoonsgegevens,
- Inspectie voor de Gezondheidszorg
- Overheid, Verzekeraars, Ketenpartners.
Wet en regelgeving
- Wkkgz, WTZi, WTZa, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP
Het werken als Manager
- Stapsgewijs werken naar het doel van de organisatie (strategie) en afspraken maken over hoe er te komen.
- Rol en meerwaarde van Visie en missie, doelstellingen, waarden, ontwikkelen van strategie en beleid
- Beleidsplan, jaarverslag
- Methoden om nieuwe diensten te ontwikkelen.
- Methoden om de organisatie te onderhouden, te laten groeien
- Samenwerken met de ketenpartners
Inspelen op Cliënten, wensen en eisen
- Klantgerichtheid en contact
- Patiënten voorlichting
- Bereikbaarheid
- Samenwerking met zorgverleners
- Ervaringen, Klachten afhandeling
- Veiligheid
- Hygiëne, Privacy
- Medische middelen en apparatuur.
- Spoedeisende zorg
- Bepalen welke producten en diensten geschikt zijn voor clienten groepen.
De organisatie structureren, organiseren en beheren
- Inzetten van ondersteunende functies
- Privacywetgeving en bescherming persoonsgegevens, gegevensbeheer
- Medische middelen
- Instrumentarium en apparatuur
- Werkzaamheden plannen
Cliënten contact
- Informatieverstrekking, bereikbaarheid
- Werven van Cliënten
Medisch handelen en zorguitkomsten organiseren
- Triage, NHG-standaarden en overige richtlijnen
- Diagnostiek
- Cliëntenvoorlichting
- Behandelingen, prescriptie
- Zorguitkomsten
Personeelsmanagement
- Aannemen, aansturen, samenwerking en coachen
- Invulling geven aan personeelsbeleid, sollicitatieprocedure, belegeleidingsgesprekken, verzuimbegeleiding
- Professionaliteitsbevordering
- Dossiervorming
Financieel management, IT
- Financiering van de organisatie
- Zorgverzekeringen
- Overheid
- IT effectief inzetten
Kwaliteitsbeheer, veiligheid
- Kwaliteitssysteem,
- Systematisch verbeteren
- Klachtenregeling
- Veilig incidenten melden,
- Risico-analyse
- Infectiepreventie
- Positie van de Cliëntentevredenheid
- Medewerkerstevredenheid
- Accreditatie
- Jaarplannen
Module: Manager als Communicator, Sociale vaardigheden
- Vergadertechniek
- Taken verdelen
- Analyse van routing en lay-out, arbeidsstudie van de werkzaamheden
- Rapporteren aan de praktijkhouder
Leidinggeven, leiderschap en gedrag
- Eigen stijl ontdekken
- Competenties van de zorgmanager
- Management van de werkprocessen
- Situationeel leidinggeven, motiveren en communiceren
- Hoe krijg je ze mee
- Cultuur en cultuuranalyse
- Medewerkers coachen
- Leiderschapsstijl en -gedrag
- Leiderschapstheorieen om u te ondersteunen
Coachend veranderen
- Management van veranderprocessen
- Veranderingen managen
- Medewerkers mee krijgen
Voorbereiding Praktijkopdracht
|