Doelgroep
De opleiding is bestemd voor:
-teamleiders en managers.
Doel en opzet van de
opleiding
Doel van de opleiding is de cursist uitgebreide kennis en vaardigheden bij te brengen over alle essentiële thema's waarmee u in de praktijk als manager te maken krijgt.
Tijdens deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management concepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke praktijkopdracht en de gang van zaken rond het examen.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
HBO werk en denkniveau.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.
Aanpak
Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en speelt in op de behoeften van de deelnemers. De opleiding vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het
uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd
wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Examen en Diploma
De opleiding wordt afgesloten met een landelijk examen
Bij voldoende resultaat ontvangt u het landelijke diploma Advanced Hoger Management.
|
Studieprogramma
De opleiding bevat de volgende onderwerpen:
Module 1: Strategie en tactiek
- Omgevingsfactoren
- Strategiebepaling, planningscyclus
- Business definitie: visie en missie, doelstellingen
- Strategische analyses verrichten: stakeholders, concurrentie, bedrijfstakanalyse (Porter)
- Groeistrategieen, Boston consulting model, product levenscyclus, waarde keten
- Swot analyse uitvoeren
- Vertalen van strategische keuzes naar tactische en operationele planning
Bestuursproces
- Hoofprocessen binnen de organisatie
- Samenhang tussen strategische of omgevingsvariabelen, ontwerp en coordinatiemechanismen
- Product/ mark combinaties, netwerkgedrag, marketing, strategische samenwerking, corporate governance, maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Onderdelen van het bestuursproces
- Formalisatie, leidinggeven, planning en control, rol van opleidingen, organisatiecultuur
- Rol en betekenis ondersteunende processen:
- ICT, besluitvorming, communicatie, logistiek, marketing financieel, personeel
- Samenhang processen
Module 2: Operationeel management
- Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer
- Plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen
- Contingentie theorie
- Ontwikkelingsfasen organisaties
- Kenmerken organisatie wetenschap
- normatieve en situationele benadering.
- Organisatietypologie en organisatie-ontwerp
- Omvang, leeftijd, technologie en omgeving van de organisatie
- Organisatie ontwerp
- Mintzberg, Heijnsdijk, Galbraith, Lawrence en Lorsch
- Kwaliteitsmanagement
- Relatie tussen informatie en organisatie-ontwerp, arbeidsbevrediging, maatschappelijke en bestuurlijke doelmatigheid.
Module 3: Leidinggeven en veranderingsmanagement Leidinggeven en organisatiecultuur
- Aansturen van teams en afdelingen
- Stuurinstrumenten
- Manieren om effectief leiding te geven
- Het beste halen uit uw medewerkers en uzelf
- Leiderschapstheorieen, Blake en Mouton, Hersey en blanchard, Mc Gregor, Reddin, ...
- Leidinggeven als sturingsinstrument
- Aansturen van veranderings processen
- Omgaan met conflictsituaties
- Cultuurelementen, bedrijfsstrategie, organisatiestructuur en -cultuur
Verandermanagement
- Organisatorische veranderingen leiden
- Organisatiediagnose en organisatie-advies
- Rollen van de manager en van de adviseur
- Methoden van aanpak
- Veranderingen organiseren en beheersen
Examenvoorbereiding
|