Doelgroep
Managers, adviseurs en
medewerkers in de diverse Praktijken die op HBO niveau een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van
Praktijkmanagement willen ontwikkelen.
Zoals
- Praktijkmanagers Huisarts
- Praktijkmanagers
- Eerstelijnszorg (bijvoorbeeld fysiotherapie, verloskundigen, apotheek, tandartspraktijk)
- Locatiemanagers
- Huisartsenposten
- Praktijkondersteuners (POH)
- Doktersassistenten
Doel
en opzet van de opleiding
Deze opleiding Hoger Praktijkmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau heeft als doelen:
1-u een gedegen basis te bieden die een landelijk diploma oplevert.
2-u te leren Praktijkmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
Alle essentiële
thema’s waarmee u in de praktijk als Praktijkmanager in Zorg en Welzijn
te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde.
In deze opleiding
plaatst u voortdurend de relevante management- en
kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met
diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt
veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond
het examen.
Uw docent begeleidt u
hierin persoonlijk. Een grondige examenvoorbereiding aan het einde van deze
opleiding vormt een belangrijk onderdeel van deze opleiding.
Voorbereiding en studiebelasting
Circa 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
Uw werk- en denkniveau dient
minimaal op MBO- HBO niveau te liggen.
Gedegen opleiding op HBO niveau
De cursist ontwikkelt zich in dit opleidingsprogramma op HBO niveau.
De looptijd van dit programma is ongeveer 1 jaar.
In deze opleiding wordt alle tijd besteed aan het vak van de Praktijkmanager.
De deelnemer wordt daarmee zeer gedegen opgeleid in het fantastische vak van Praktijkmanager.
Aanpak
Het programma is zeer
actief en praktisch, en afgestemd op de behoeften van
Praktijkmanagers en praktijkmedewerkers.
Het programma vindt plaats
in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van
medecursisten gestimuleerd wordt.
Wij maken gebruik van de
methode Personal Performance Learning
(PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden
binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens het programma individueel maatwerk te blijven leveren.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest
actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de
opleiding.
Opleidingsduur
De dagopleiding duurt ca 9 - 11
maanden en bestaat uit 10 lesdagen (=20 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur.
De opleiding is geaccrediteerd door:
Kwaliteitsregister Tandartsen
Het Kwaliteitsregister Tandartsen (opgericht door de Stichting Kwaliteitsregister Tandartsen,, de KNMT en e Nederlandse vereniging van Tandartsen (NVT)) is een onafhankelijk kwaliteitsgerister om de kwaliteit van de tandheelkunde te bevorderen.
De opleiding Hoger Praktijkmanager ZW is door de KRT geaccrediteerd.
Dit betekent dat de organisatie en de inhoud van de opleiding is gecontroleerd en goedbevonden door de KRT.
De Hoger Praktijkmanager opleiding levert 55 accreditatiepunten op.
Nederlandse Vereniging voor Praktijkondersteuners
Is de grootste beroepsvereniging voor Praktijkondersteuners en Praktijkverpleegkundigen.
Via samenwerkingspartners beweegt de NVvPO naar de toekomst (Bron website NVvPO).
De opleiding Hoger Praktijkmanager is door NVvPO geaccrediteerd om samen met de NVvPO de leden op de toekomst voor te bereiden.
Het uitgekiende lesprogramma levert de deelnemer de meest essentiele kennis en ervaring aan om klaar te zijn voor deze ontwikkelingen.
De deelname aan de opleiding Hoger Praktijkmanager ZW levert de deelnemer ook accreditatiepunten op.
Nederlandse Vereniging van technisch Oogheelkundig Assistenten
|
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding
komen de volgende onderwerpen aan de orde. Die voldoen aan de eisen van de Richtlijnen voor KRT en NVvPM, de inkoopeisen van verzekeraars en wordt op HBO en NLQF6 niveau verzorgd.
Module: Praktijkmanager als Organisator, Professional
Wijkgericht werken en samenwerken
- Ontwikkelingen Zorg en gevolgen Praktijk
- Stakeholders
- Sociale kaart
- Mededingingswet, Bescherming persoonsgegevens,
- Inspectie voor de Gezondheidszorg
- Overheid, Verzekeraars, Ketenpartners.
Wet en regelgeving
- Wkkgz, WTZi, WTZa, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP, MTVP, ZZ, IZA2024, TR2024.
Het werken als praktijkmanager
- Stapsgewijs werken naar het doel van de Praktijk (strategie) en afspraken maken over hoe er te komen.
- Rol en meerwaarde van Visie en missie, doelstellingen, waarden, ontwikkelen van strategie en beleid
- Beleidsplan, jaarverslag
- Methoden om nieuwe diensten te ontwikkelen.
- Methoden om de praktijk te onderhouden, te laten groeien of klanten te zoeken. (Groeistrategieën, Boston consulting Groep model, Ansoff, Porter, product levenscycli, SWOT, DESTEP analyse uitvoeren
- Samenwerken met de Praktijkhouder
Inspelen op Patiënten, wensen en eisen
- Klantgerichtheid en contact
- Patiënten voorlichting
- Bereikbaarheid
- Samenwerking met zorgverleners
- Ervaringen, Klachten afhandeling
- Veiligheid
- Hygiëne, Privacy
- Medische middelen en apparatuur.
- Spoedeisende zorg
- Diagnose, Medicijnen, behandelingsresultaten
- Bepalen welke producten en diensten geschikt zijn voor klanten groepen.
De Praktijk structureren, organiseren en beheren
- Inzetten van ondersteunende functies
- Privacywetgeving en bescherming persoonsgegevens, gegevensbeheer
- Medische middelen
- Instrumentarium en apparatuur
- Werkzaamheden plannen
- Fac.beheer
Patiënten contact
- Praktijkinformatie, bereikbaarheid
- Werven van patiënten
Medisch handelen en zorguitkomsten
- Triage, NHG-standaarden en overige richtlijnen
- Diagnostiek
- Patiëntenvoorlichting
- Behandelingen, prescriptie
- Zorguitkomsten
Personeelsmanagement
- Aannemen, aansturen, samenwerking en coachen
- Invulling geven aan personeelsbeleid, sollicitatieprocedure, belegeleidingsgesprekken, verzuimbegeleiding
- Professionaliteitsbevordering
- Dossiervorming
- WerkP, Pbehoud
Financieel management, IT
- Financiering van de praktijk
- Zorgverzekeringen
- Overheid
- IT effectief inzetten
Kwaliteitsbeheer, veiligheid
- Kwaliteitssysteem,
- Systematisch verbeteren
- Klachtenregeling
- Veilig incidenten melden,
- Risico-analyse
- Infectiepreventie
- Positie van de Patienttevredenheid
- Medewerkerstevredenheid
- Accreditatie
- Jaarplannen
Module: Praktijkmanager als Communicator, Sociale vaardigheden
- Vergadertechniek
- Taken verdelen
- Analyse van routing en lay-out, arbeidsstudie van de werkzaamheden
- Rapporteren aan de praktijkhouder
Leidinggeven, leiderschap en gedrag
- Competenties van de zorgmanager
- Management van de werkprocessen
- Situationeel leidinggeven, motiveren en communiceren
- Roddelen
- Cultuur en cultuuranalyse
- Medewerkers coachen
- Leiderschapsstijl en -gedrag
- Leiderschapstheorieen om u te ondersteunen
Coachen en Verandermanagement
- Management van veranderprocessen
- Veranderingen managen
|