Deze geaccrediteerde opleiding HBO Praktijkmanager Zorg en Welzijn is speciaal ontwikkeld voor praktijkmanagers, toekomstig managers en medewerkers in de Nederlandse Praktijken, zoals Huisartsenpraktijken, Tandartspraktijken, fysiotherapiepraktijken- en andere Praktijken.
Tijdens deze boeiende opleiding leert u hoe u een Praktijk kunt managen en kunt laten voldoen aan de eisen van KRT, NVvPM, overheid en verzekeraars.
De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op het dagelijkse Praktijkmanagement.
We spelen in op de actuele en komende ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de gevolgen daarvan voor de Praktijk en de praktijkmanager.
--
Omdat ook wij ons houden aan de overheidsmaatregelen zullen we deze opleiding gewoon starten, maar dan ONLINE.
Wij willen namelijk graag de zorgsector en hun zorgmedewerkers en managers blijven helpen met hun ontwikkeling.
Daarom kunt u gewoon uw lesprogramma ONLINE via E-COLLEGE volgen en met begeleiding werken naar het examen toe.
--
|
 |
Praktische
informatie |
Data
en plaatsen |
Dag |
E-Learning |
|
|
Code:1330.206.HPRKZW-M1
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam) ONLINE classroom
Lesdata
8 maart 2021
8 april
3 mei
19 mei
7 juni
31 augustus
28 september
26 oktober
23 november
21 december
Examen 28 januari 2022
Code:1330.206a.HPRKZW-M1
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam) ONLINE classroom
Lesdata
29 maart 2021
8 april
3 mei
19 mei
7 juni
31 augustus
28 september
26 oktober
23 november
21 december
Examen 28 januari 2022.
Code:1330.207.HPRKZW-M1
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)
Lesdata
31 augustus 2021
28 september
26 oktober
23 november
21 december
18 januari 2022
15 februari
15 maart
12 april
10 mei
Examen 24 juni 2022
Code:1330.208.HPRKZW-M1
(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam)
Lesdata
18 januari 2022
15 februari
15 maart
12 april
10 mei
14 juni
6 september
4 oktober
1 november
29 november.
Examen 27 januari 2023
|
2310.202.EPRKZW
Start op:
1 januari
1 februari
1 maart
1 april
1 mei
1 juni
1 juli
1 september
1 oktober
1 november
1 december
Eigen tempo,
eigen route
Examen: jan en juni
|
|
|
|
 |
Looptijd
10 dagen verdeeld over
8 maanden
10.00 uur tot 16.00 uur |
 |
Opleidingsduur |
 |
Opleidingsduur |
 |
Diploma/certificaat
De opleiding wordt afgesloten met een examen.
Bij voldoende resultaat ontvangt u het gewaardeerde diploma “HBO
Praktijkmanager ZW”. |
 |
Kosten
Cursusgeld
€ 2495,- btw vrij
Literatuurkosten
€ 325,-
Opdrachtbegeleiding
€ 325,-
Examen
€ 195,-
Kosten van het arrangement
10 x € 49,- (Zaal, koffie, thee, lunch, fris).
|
|
LET op: Brochure aangevraagd? Kijk ook in uw SPAM-box !
|
|
|
|
|
Doelgroep
Managers, adviseurs en
medewerkers in de diverse Praktijken die op HBO niveau een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van
Praktijkmanagement willen ontwikkelen.
Doel
en opzet van de opleiding
Deze opleiding HBO Praktijkmanagement Zorg en Welzijn heeft als doel:
1-u een gedegen opleiding te bieden die een landelijk diploma oplevert.
2-u te leren Praktijkmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
Om dit te bereiken heeft deze opleiding
HBO-Praktijkmanagement Zorg en Welzijn een overzichtelijk en efficiënt programma.
Alle essentiële
thema’s waarmee u in de praktijk als Praktijkmanager in Zorg en Welzijn
te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde. In deze opleiding
plaatst u voortdurend de relevante management en
kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met
diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt
veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond
het examen.
Uw docent begeleidt u
hierin persoonlijk. Een grondige examentraining aan het einde van deze
opleiding vormt een belangrijk onderdeel van deze opleiding.
Voorbereiding en studiebelasting
Circa 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
Uw werk- en denkniveau dient
minimaal op MBO- HBO niveau te liggen.
Aanpak
Deze opleiding is zeer
actief en praktisch, en afgestemd op de behoeften van
Praktijkmanagers en praktijkmedewerkers en het behalen van het diploma HBO Praktijkmanager zorg en welzijn.
De opleiding vindt plaats
in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van
medecursisten gestimuleerd wordt.
Wij maken gebruik van de
methode Personal Performance Learning
(PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden
binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de
opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest
actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de
opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige
studiemateriaal.
Examen en Diploma
De opleiding wordt
afgesloten met een onafhankelijk landelijk examen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het
diploma HBO Praktijkmanager Zorg en Welzijn.
Daarmee laat u zien dat u de opleiding met goed resultaat op HBO niveau hebt afgerond.
(PS Deze opleiding bestaat uit 10 lesdagen en wordt op HBO niveau verzorgd. )
Opleidingsduur
De dagopleiding van HBO Praktijkmanager Zorg en Welzijn duurt ca 9 - 11
maanden en bestaat uit 10 lesdagen (=20 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur.
De opleiding voldoet aan de voorwaarden van:

Sectorplanplus Zorg en Welzijn
De opleiding is geaccrediteerd door:

(Kwaliteitsgerister Tandartsen)

(Nederlandse Vereniging voor Praktijkondersteuners)

(Nederlandse Vereniging van technisch Oogheelkundig Assistenten
)

|
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding
komen de volgende onderwerpen aan de orde. Die voldoen aan de eisen van de Richtlijnen voor KRT en NVvPM.
Module: Praktijkmanager als Organisator, Professional
Wijkgericht werken en samenwerken
- Ontwikkelingen Zorg en artsenpraktijk
- Stakeholders
- Sociale kaart
- Mededingingswet, Bescherming persoonsgegevens,
- Inspectie voor de Gezondheidszorg
- Overheid, Verzekeraars, Ketenpartners.
Wet en regelgeving
- Wkkgz, WTZi, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP
Het werken als praktijkmanager
- Stapsgewijs werken naar het doel van de Praktijk (strategie) en afspraken maken over hoe er te komen.
- Rol en meerwaarde van Visie en missie, doelstellingen, waarden, ontwikkelen van strategie en beleid
- Beleidsplan, jaarverslag
- Methoden om nieuwe diensten te ontwikkelen.
- Methoden om de praktijk te onderhouden, te laten groeien of klanten te zoeken. (Groeistrategieën, Boston consulting Groep model, Ansoff, Porter, product levenscycli, SWOT, DESTEP analyse uitvoeren
- Samenwerken met de Praktijkhouder
Inspelen op Patiënten, wensen en eisen
- Klantgerichtheid en contact
- Patiënten voorlichting
- Bereikbaarheid
- Samenwerking met zorgverleners
- Ervaringen, Klachten afhandeling
- Veiligheid
- Hygiëne, Privacy
- Medische middelen en apparatuur.
- Spoedeisende zorg
- Diagnose, Medicijnen, behandelingsresultaten
- Bepalen welke producten en diensten geschikt zijn voor klanten groepen.
De Praktijk structureren, organiseren en beheren
- Inzetten van ondersteunende functies
- Privacywetgeving en bescherming persoonsgegevens, gegevensbeheer
- Medische middelen
- Instrumentarium en apparatuur
- Werkzaamheden plannen
Patiënten contact
- Praktijkinformatie, bereikbaarheid
- Werven van patiënten
Medisch handelen en zorguitkomsten
- Triage, NHG-standaarden en overige richtlijnen
- Diagnostiek
- Patiëntenvoorlichting
- Behandelingen, prescriptie
- Zorguitkomsten
Personeelsmanagement
- Aannemen, aansturen, samenwerking en coachen
- Invulling geven aan personeelsbeleid, sollicitatieprocedure, belegeleidingsgesprekken, verzuimbegeleiding
- Professionaliteitsbevordering
- Dossiervorming
Financieel management, IT
- Financiering van de praktijk
- Zorgverzekeringen
- Overheid
- IT effectief inzetten
Kwaliteitsbeheer, veiligheid
- Kwaliteitssysteem,
- Systematisch verbeteren
- Klachtenregeling
- Veilig incidenten melden,
- Risico-analyse
- Infectiepreventie
- Positie van de Patienttevredenheid
- Medewerkerstevredenheid
- Accreditatie
- Jaarplannen
Module: Praktijkmanager als Communicator, Sociale vaardigheden
- Vergadertechniek
- Taken verdelen
- Analyse van routing en lay-out, arbeidsstudie van de werkzaamheden
- Rapporteren aan de praktijkhouder
Leidinggeven en gedrag
- Competenties van de zorgmanager
- Management van de werkprocessen
- Situationeel leidinggeven, motiveren en communiceren
- Cultuur en cultuuranalyse
- Medewerkers coachen
- Leiderschapsstijl en -gedrag
- Leiderschapstheorieen om u te ondersteunen
Verandermanagement
- Management van veranderprocessen
- Veranderingen managen
|