Hoger Kwaliteitsadviesvaardigheden

Zorg & Welzijn

 


In deze opleiding Hoger Kwaliteitsadvies vaardigheden Zorg en Welzijn leert u de meest essentiële adviesvaardigheden om uw organisatie te helpen in te spelen op de actuele ontwikkelingen in zorg en welzijn.

Omdat ook wij ons houden aan de overheidsmaatregelen zullen we deze opleiding gewoon starten, maar dan ONLINE.

De medewerkers in de sectoren hebben aangegeven dat ze graag geholpen willen worden met hun ontwikkeling. En daar kunnen we u uitstekend mee helpen.

Daarom kunt u gewoon uw lesprogramma ONLINE via e-college volgen en met begeleiding werken naar het examen toe totdat de overheidsmaatregelen voorbij zijn.

De lessen worden in een veilige omgeving verzorgd die ook voldoet aan de meest recente corona veiligheidseisen.



Ogive - HBO Kwaliteitsadviseur

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

     


ONLINE classroom /Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam
Code 131.4212e.HIKAZW
9 november
7 december
25 januari 2022
22 februari
22 maart
26 april
24 mei
21 juni
13 september
11 oktober

   
     
 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

20 bijeenkomsten (10 dagen)
10.00 uur tot 16.00 uur (2 bijeenkomsten per dag)

ONLINE zolang corona overheidsmaatregelen gelden

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

Ogive - Diploma-certificaat

Certificaat

Wanneer u het programma succesvol hebt afgerond ontvangt u het certificaat Hoger Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en welzijn

Ogive - Kosten

Kosten

 

Cursusgeld
2295,-

Literatuurkosten
345,-

Opdrachtbegeleiding
325,-

Arrangementskosten
10x 49,-
(Zaal, koffie, thee, lunch, fris, e.d.)

Arrangementskosten vervallen bij online bijeenkomsten

 


Andere cursisten kozen ook voor:

Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn


Doelgroep

Kwaliteitsmedewerkers, kwaliteits functionarissen en kwaliteitsmanagers en iedereen die adviesvaardigheden willen ontwikkelen.

Doel en opzet van de opleiding

Deze opleiding heeft het doel om u de meest essentiële kennis en vaardigheden te bieden voor het helpen met het adviseren en begeleiden van de verbetering van werkprocessen.

U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 8 uur per studiebijeenkomst.


Werk- en denkniveau

Deelnemers hebben al ervaring met kwaliteitsmanagement.

Dit programma wordt op HBO niveau verzorgd.

Programma op HBO niveau
Dit programma is erop gericht om de cursist binnen korte tijd te ontwikkelen op HBO niveau.



Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens dit programma individueel maatwerk te blijven leveren.
 

Aanpak

Voor de start ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in het programma.

Het programma is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.

Het vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op het lesprogramma.

Voor aanvang ontvangt u het volledige studiemateriaal.



Studieprogramma

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

Module Advies-vaardigheden
U ervaart hoe u als interne kwaliteitsadviseur overkomt en welke adviesstijlen en -rollen bij u passen.

Persoonlijke intake

Adviesproces

  • Vertrouwensrelatie opbouwen met mensen binnen de organisatie.
  • Adviesrollen en verantwoordelijkheden
  • Fases in het adviesproces
  • Inzicht krijgen in de politieke processen binnen de organisatie.

Rol en inzicht in het optreden als adviseur

  • Kenmerken van een succesvolle adviseur
  • Werken in het krachtenveld van de organisatie.

Effectief communiceren en beïnvloeden

  • Adviescompetenties
  • Adviesproces managen
  • Ethiek dilemma's

Module Verandermanagement

  • Hoe vertaalt u die ontwikkelingen naar uw eigen organisatie?
  • U ervaart hoe u succesvol bedrijfsprocessen kunt helpen veranderen met blijvend resultaat.
  • Visie op en toepassen van bedrijfsprocesverbeteringen
  • Waarom veranderen zo gecompliceerd is.
  • Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven.
  • Samenhang tussen cultuur, technische systemen en politiek.
  • Methoden om veranderingen te begeleiden.
  • Veranderen in kleuren.
  • Wat is effectief en werkzaam en wat zijn de valkuilen?
  • De organisatie analyseren.
  • Soorten interventies en het interventieplan.
  • Voorbeelden van diagnosemodellen.
    Eisenhouwer principe, profijtformule, balanced score card, concurrentiestructuur, kernkwaliteiten,
  • teamrollen, cultuur, organizational iceberg, netwerkorganisatie, publiek-private samenwerking,
  • biografische fit, leercurve, veranderkrachten,
  • krachtenveld analyse, megatrends.

Hoe krijg je “ze” mee?

  • Hoe gaat u om met weerstand?
  • Welke strategieën zijn daarbij mogelijk?
  • Hoe zorgt u ervoor dat verbeter voorstellen “gedragen” worden?
  • Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
    Coaching, intensieve clinic,
  • feedbackgesprekken, spiegelen,
    T-group,
  • persoonlijke groei/opstellingen, networking,
  • Teambuilding, gaming, intervisie,
    Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry, Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming in kwaliteitszorg,
  • Strategische analyse, business process redesign (BPR),
    Mobiliteit en diversiteit, triple ladder,
  • Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels,