Doelgroep
Kwaliteitsmedewerkers, kwaliteits functionarissen en kwaliteitsmanagers en iedereen die adviesvaardigheden willen ontwikkelen.
Doel en opzet van de
opleiding
Deze opleiding heeft het doel om u de meest essentiële kennis en vaardigheden te bieden voor het helpen met het adviseren en begeleiden van de verbetering van werkprocessen.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 8 uur per studiebijeenkomst.
Werk- en denkniveau
Deelnemers hebben al ervaring met kwaliteitsmanagement.
Deze opleiding Hogere Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en Welzijn HBO niveau wordt op HBO niveau verzorgd.
Programma op HBO niveau
Deze opleiding Hogere Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en Welzijn HBO niveau is erop gericht om de cursist binnen korte tijd te ontwikkelen op HBO niveau.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens deze opleiding Hogere Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en Welzijn HBO niveau individueel maatwerk te blijven leveren.
Aanpak
Voor de start van deze opleiding Hogere Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en Welzijn HBO niveau ontvangt u een schriftelijke intake om uw
verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in het programma.
De opleiding Hogere Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en Welzijn HBO niveau is zeer actief en praktisch, en volledig
afgestemd op de behoeften van de deelnemers.
Het vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het
uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op het lesprogramma.
Voor aanvang van deze opleiding Hogere Kwaliteitsadviesvaardigheden Zorg en Welzijn HBO niveau ontvangt u het volledige studiemateriaal.
|
Studieprogramma
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
Module Advies-vaardigheden
U ervaart hoe u als interne kwaliteitsadviseur overkomt en welke adviesstijlen en -rollen bij u passen.
Persoonlijke intake
Adviesproces
- Vertrouwensrelatie opbouwen met mensen binnen de organisatie.
- Adviesrollen en verantwoordelijkheden
- Fases in het adviesproces
- Inzicht krijgen in de politieke processen binnen de organisatie.
Rol en inzicht in het optreden als adviseur
- Kenmerken van een succesvolle adviseur
- Werken in het krachtenveld van de organisatie.
Effectief communiceren en beïnvloeden
- Adviescompetenties
- Adviesproces managen
- Ethiek dilemma's
Module Verandermanagement
- Hoe vertaalt u die ontwikkelingen naar uw eigen organisatie?
- U ervaart hoe u succesvol bedrijfsprocessen kunt helpen veranderen met blijvend resultaat.
- Visie op en toepassen van bedrijfsprocesverbeteringen
- Waarom veranderen zo gecompliceerd is.
- Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven.
- Samenhang tussen cultuur, technische systemen en politiek.
- Methoden om veranderingen te begeleiden.
- Veranderen in kleuren.
- Wat is effectief en werkzaam en wat zijn de valkuilen?
- De organisatie analyseren.
- Soorten interventies en het interventieplan.
- Voorbeelden van diagnosemodellen.
Eisenhouwer principe, profijtformule, balanced score card, concurrentiestructuur, kernkwaliteiten,
- teamrollen, cultuur, organizational iceberg, netwerkorganisatie, publiek-private samenwerking,
- biografische fit, leercurve, veranderkrachten,
- krachtenveld analyse, megatrends.
Hoe krijg je “ze” mee?
- Hoe gaat u om met weerstand?
- Welke strategieën zijn daarbij mogelijk?
- Hoe zorgt u ervoor dat verbeter voorstellen “gedragen” worden?
- Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
Coaching, intensieve clinic,
- feedbackgesprekken, spiegelen,
T-group,
- persoonlijke groei/opstellingen, networking,
- Teambuilding, gaming, intervisie,
Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry, Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming in kwaliteitszorg,
- Strategische analyse, business process redesign (BPR),
Mobiliteit en diversiteit, triple ladder,
- Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels,
|