HBO intern Kwaliteitsadviseur
Zorg en Welzijn


In het programma HBO Intern Kwaliteitsadviseur Zorg en Welzijn leert u de meest essentiële adviesvaardigheden om uw organisatie te helpen in te spelen op de actuele ontwikkelingen in zorg en welzijn.

Omdat ook wij ons houden aan de overheidsmaatregelen zullen we deze opleiding gewoon starten, maar dan ONLINE.

De medewerkers in de sectoren hebben aangegeven dat ze graag geholpen willen worden met hun ontwikkeling. En daar kunnen we u uitstekend mee helpen.

Daarom kunt u gewoon uw lesprogramma ONLINE via e-college volgen en met begeleiding werken naar het examen toe totdat de overheidsmaatregelen voorbij zijn.

De lessen worden in een veilige omgeving verzorgd die ook voldoet aan de meest recente corona veiligheidseisen.



Ogive - HBO Kwaliteitsadviseur

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

     

ONLINE classroom /Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam
Code 131.4212a.HIKAZW
17 juni 2021
5 oktober
9 november
7 december
25 januari 2022
22 februari
22 maart
26 april
24 mei
21 juni

ONLINE classroom /Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam
Code 131.4212b.HIKAZW
29 juni 2021
5 oktober
9 november
7 december
25 januari 2022
22 februari
22 maart
26 april
24 mei
21 juni

ONLINE classroom /Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam
Code 131.4212c.HIKAZW
7 september
5 oktober
9 november
7 december
25 januari 2022
22 februari
22 maart
26 april
24 mei
21 juni





   
     
 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

20 bijeenkomsten (10 dagen)
10.00 uur tot 16.00 uur (2 bijeenkomsten per dag)

ONLINE zolang overheidsmaatregelen gelden

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

Ogive - Diploma-certificaat

Certificaat

Deelcertificaat voor:
Module Adviesvaardigheden
Module Verandermanagement

Certificaat HBO programma Intern Kwaliteitsadviseur wanneer beide modules gevolgd zijn.

Ogive - Kosten

Kosten               

 

Cursusgeld
€ 2295,-

Literatuurkosten
€ 345,-

Opdrachtbegeleiding
€ 325,-

Arrangementskosten
10x € 49,-
(Zaal, koffie, thee, lunch, fris, e.d.)

Arrangementskosten vervallen bij online bijeenkomsten

 


Andere cursisten kozen ook voor:

HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn


Doelgroep

Managers, adviseurs en medewerkers die helpen met het adviseren en begeleiden van de verbetering van werkprocessen.

Doel en opzet van de opleiding

Deze opleiding heeft het doel om u de meest essentiële kennis en vaardigheden te bieden voor het helpen met het adviseren en begeleiden van de verbetering van werkprocessen.

U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 8 uur per studiebijeenkomst.


Werk- en denkniveau

Dit programma wordt op HBO niveau verzorgd.
Deelnemers hebben minimaal 2 jaar ervaring met kwaliteitsmanagement.


Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens dit programma individueel maatwerk te blijven leveren.
 

Aanpak

Voor de start van het programma ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in het programma.

Dit programma is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.

Het programma vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding.

Voor aanvang van het programma ontvangt u het volledige studiemateriaal.


Studieprogramma

In dit boeiende programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module Advies-vaardigheden
U ervaart hoe u als interne kwaliteitsadviseur bent, hoe u overkomt en welke adviesstijlen en -rollen bij u passen.

Persoonlijke intake

Adviesproces

  • Vertrouwensrelatie opbouwen met mensen binnen de organisatie.
  • Adviesrollen en verantwoordelijkheden
  • Fases in het adviesproces
  • Inzicht krijgen in de politieke processen binnen de organisatie.

Rol en inzicht in het optreden als adviseur

  • Kenmerken van een succesvolle adviseur
  • Werken in het krachtenveld van de organisatie.

Effectief communiceren en beïnvloeden

  • Adviescompetenties
  • Adviesproces managen
  • Ethiek dilemma's

Module Verandermanagement

  • Hoe vertaalt u die ontwikkelingen naar uw eigen organisatie?
  • U ervaart hoe u succesvol bedrijfsprocessen kunt helpen veranderen met blijvend resultaat.
  • Visie op en toepassen van bedrijfsprocesverbeteringen
  • Waarom veranderen zo gecompliceerd is.
  • Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven.
  • Samenhang tussen cultuur, technische systemen en politiek.
  • Methoden om veranderingen te begeleiden.
  • Veranderen in kleuren.
  • Wat is effectief en werkzaam en wat zijn de valkuilen?
  • De organisatie analyseren.
  • Soorten interventies en het interventieplan.
  • Voorbeelden van diagnosemodellen.
    Eisenhouwer principe, profijtformule, balanced score card, concurrentiestructuur, kernkwaliteiten,
  • teamrollen, cultuur, organizational iceberg, netwerkorganisatie, publiek-private samenwerking,
  • biografische fit, leercurve, veranderkrachten,
  • krachtenveld analyse, megatrends.

Hoe krijg je “ze” mee?

  • Hoe gaat u om met weerstand?
  • Welke strategieën zijn daarbij mogelijk?
  • Hoe zorgt u ervoor dat verbeter voorstellen “gedragen” worden?
  • Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
    Coaching, intensieve clinic,
  • feedbackgesprekken, spiegelen,
    T-group,
  • persoonlijke groei/opstellingen, networking,
  • Teambuilding, gaming, intervisie,
    Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry, Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming in kwaliteitszorg,
  • Strategische analyse, business process redesign (BPR),
    Mobiliteit en diversiteit, triple ladder,
  • Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels,