HBO programma intern Kwaliteitsadviseur
Zorg en Welzijn


In het HBO Programma Intern Kwaliteitsadviseur leert u de meest essentiële adviesvaardigheden om uw organisatie te helpen in te spelen op de actuele ontwikkelingen in zorg en welzijn.



Ogive - HBO Kwaliteitsadviseur

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

     

Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam, online
Code 141.0211.PHAVAcab
4 februari 2021
10 maart
7 april
28 april
9 juni
30 juni
7 september
5 oktober
9 november
7 december.

Amsterdam/ Utrecht/ Rotterdam, online
Code 141.0212.PHAVAabc
9 juni 2021
30 juni
7 september
5 oktober
9 november
7 december
25 januari 2022
22 februari
22 maart
26 april








   
     
 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

20 bijeenkomsten (10 dagen)
10.00 uur tot 16.00 uur (2 bijeenkomsten per dag)

ONLINE zolang overheidsmaatregelen gelden

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

Ogive - Diploma-certificaat

Certificaat

Deelcertificaat voor:
Module Adviesvaardigheden
Module Verandermanagement

Certificaat HBO programma Intern Kwaliteitsadviseur wanneer beide modules gevolgd zijn.

Ogive - Kosten

Kosten               

ALLEEN
Module Adviesvaardigheden
(3 dagen)

Cursusgeld                    
€ 695,-

Literatuurkosten              
€ 175,-

Opdrachtbegeleiding      
€ 195,-

Arrangementskosten
3x € 49,-
(Zaal, koffie, thee, lunch, fris, e.d.)

Arrangementskosten vervallen bij online bijeenkomsten

Wanneer u alleen wilt inschrijven voor deze module kunt u onderstaande knop gebruiken


ALLEEN
Module Veranderingsmanagement
(7 dagen)

Cursusgeld                   
€ 1795,-

Literatuurkosten              

€ 225,-

Opdrachtbegeleiding     
€ 275,-

Arrangementskosten
7x € 49,-
(Zaal, koffie, thee, lunch, fris, e.d.)

Arrangementskosten vervallen bij online bijeenkomsten

Wanneer u alleen wilt inschrijven voor deze module kunt u onderstaande knop gebruiken

COMBI
Module Adviesvaardigheden + Verandermanagement
(10 dagen)

Cursusgeld
€ 2295,-

Literatuurkosten
€ 345,-

Opdrachtbegeleiding
€ 325,-
Arrangementskosten
10x € 49,-
(Zaal, koffie, thee, lunch, fris, e.d.)

Arrangementskosten vervallen bij online bijeenkomsten

 


Andere cursisten kozen ook voor:

HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn


Doelgroep

Managers, adviseurs en medewerkers die als kwaliteitsmedewerker of -manager verantwoordelijk zijn voor het adviseren en begeleiden van kwaliteitsverbeteringstrajecten.

Doel en opzet van de opleiding

Deze opleiding heeft het doel om u de meest essentiële kennis en vaardigheden te bieden voor het begeleiden van kwaliteitsverbeteringen.

Tijdens deze opleiding gaan we in op de meest essentiële adviesvaardigheden van de moderne interne kwaliteitsadviseur.

Tijdens deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante adviesvaardigheden in de dagelijkse praktijk. Ook kunnen deelnemers praktijksituaties inbrengen.

U werkt aan de volgende competenties:
  • Doelgerichtheid
  • Onafhankelijkheid
  • Organisatiesensitiviteit
  • Probleemanalyse
  • Tact / Sensitief gedrag
  • Tactisch gedrag
  • Visie
  • Zelfsturing 

U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 8 uur per studiebijeenkomst.


Vooropleiding

De opleiding is geschikt voor deelnemers die in een organisatie op HBO niveau werken en denken en die al ruime ervaring hebben met de technieken van kwaliteitsmanagement.



Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.
 

Aanpak

Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemers.

De opleiding vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding.
Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.


Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module Advies-vaardigheden
U ervaart hoe u als interne kwaliteitsadviseur bent, hoe u overkomt en welke adviesstijlen en -rollen bij u passen.

Persoonlijke intake

  • Vastleggen leerdoelen
  • persoonlijke ontwikkelvraag

Adviesproces

  • Vertrouwensrelatie opbouwen met mensen binnen de organisatie.
  • Adviesrollen en verantwoordelijkheden
  • Fases in het adviesproces
  • Inzicht krijgen in de politieke processen binnen de organisatie.

Rol en inzicht in het optreden als adviseur

  • Kenmerken van een succesvolle adviseur
  • Zelfevaluatie en -presentatie: hoe presenteert u zich als adviseur?
  • De rol nemen van Interne adviseur.
  • Hoe wordt u serieus genemen?
  • Werken in het krachtenveld van de organisatie.

Effectief communiceren en beïnvloeden

  • Adviescompetenties
  • Gespreks– en luistervaardigheden op proces en relatieniveau
  • Adviesproces managen
  • Ethiek dilemma's

Module Verandermanagement

  • Actuele ontwikkelingen in zorg en welzijn
  • Hoe vertaalt u die ontwikkelingen naar uw eigen organisatie?

 

Bedrijfsprocessen verbeteren

U ervaart hoe u succesvol bedrijfsprocessen kunt helpen veranderen met blijvend resultaat.

  • Visie op en toepassen van bedrijfsprocesverbeteringen
  • Waarom veranderen zo gecompliceerd is.
  • Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven.
  • Samenhang tussen cultuur, technische systemen en politiek.
  • Methoden om veranderingen te begeleiden.
  • Veranderen in kleuren.
  • Wat is effectief en werkzaam en wat zijn de valkuilen?
  • De organisatie analyseren.
  • Soorten interventies en het interventieplan.
  • Voorbeelden van diagnosemodellen.
    Eisenhouwer principe, profijtformule, balanced score card, concurrentiestructuur, kernkwaliteiten,
  • teamrollen, cultuur, organizational iceberg, netwerkorganisatie, publiek-private samenwerking,
  • biografische fit, leercurve, veranderkrachten,
  • krachtenveld analyse, megatrends.

Veranderingen invoeren

Hoe krijg je “ze” mee?

  • Hoe gaat u om met weerstand?
  • Welke strategieën zijn daarbij mogelijk?
  • Hoe zorgt u ervoor dat verbeter voorstellen “gedragen” worden?
  • Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
    Coaching, intensieve clinic,
  • feedbackgesprekken, spiegelen,
    T-group,
  • persoonlijke groei/opstellingen, networking,
  • Teambuilding, gaming, intervisie,
    Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry, Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming in kwaliteitszorg,
  • Strategische analyse, business process redesign (BPR),
    Mobiliteit en diversiteit, triple ladder,
  • Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels,

Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes,
Doorlichting/auditing.