Doelgroep
De opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau is speciaal ontwikkeld voor managers en medewerkers in Zorg en welzijn
Doel en opzet van de
opleiding
Doel van de opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau is de cursist uitgebreide kennis en vaardigheden bij te brengen over alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als manager te maken krijgt wanneer u diensten gaat aanbieden of bestaande diensten gaat verbeteren.
Hiervoor plaatst u voortdurend de relevante management concepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat in de opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
Werk- en denkniveau
De opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau wordt op HBO werk en denkniveau verzorgd.
Methode
Wij maken binnen de opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL).
Die is erop gericht om zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de lessen individueel maatwerk te blijven leveren.
Aanpak
De opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau is zeer actief en praktisch, en speelt in op de behoeften van de deelnemers.
De opleiding vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt ook voor deze opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd.
Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Studieresultaat
Direct invoerbaar verbeterplan speciaal voor uw organisatie.
|
Studieprogramma
In deze boeiende
opleiding Hoger Advanced management Zorg en Welzijn HBO niveau worden de volgende onderwerpen behandeld:
Leiderschap, strategisch en tactisch management
- Ontwikkelingen in de Zorg en Welzijn
- Programma Welzijn Nieuwe Stijl
- Wet WMO
- Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
- Wet BIG
- Wet zorg en dwang
- Samenwerken in de keten
Analyse externe omgeving
- Hoe stemt u de organisatie af op de klant?
- Business definitie: visie en missie, doelstellingen, waarden
- Wat is het verband tussen visie, missie?
- Welke groeistrategie is geschikt voor een organisatie?
- Hoe stemt u de Sterkten en Zwakten van uw organisatie af op de Kansen en Bedreigingen in de zorg?
- Hoe speelt u in op de vraag van de cliënt / patiënt?
- Welke Producten kunt u combineren met de marktvraag?
- Hoe kunt u maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Analyse interne omgeving
- Hoe stemt u de missie en strategie af met uw reden van succes en hoe kunt u dat borgen? (KPI)
- Hoe gebruikt u de Balanced Scorecard
- Hoe bepaalt u de organisatiestructuur en cultuur?
- Hoe kunt u de staffuncties effectief inzetten? (Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën, automatisering, Communicatie en Huisvesting, marketing en kwaliteit)
- Hoe kunt u de organisatie besturen en de mensen aansturen?
- Welke praktische management instrumenten kunt u inzetten om de organisatie te meten en te besturen?
- Hoe zorgt u dat u de budgetten kunt beheersen?
- Welke informatie is nodig om uw personeel effectief in te zetten?
Afdelingen leiden
- Welke eisen worden gesteld aan een zorgmanager?
- Hoe kunt u de bedrijfsprocessen beheersen?
- Hoe kunt u effectief organiseren, plannen en laten uitvoeren?
- Hoe kunt u effectief communiceren?
- Hoe laat u personeel instromen, ontwikkelen en uitstromen?
- Welke rol heeft competentiemanagement?
- Hoe rapporteert u aan het hoger management?
Afdelingen sturen
- Hoe kunt u sturen op kengetallen (bijvoorbeeld KPI)
- Hoe zet u kwaliteitsmanagement doelgericht in?
- Hoe kunt u de organisatie laten leren?
- Hoe kunt u de kwaliteitsmodellen inzetten voor een optimaal resultaat? (INK, Balanced scorecard, Deming, Feigenbaum, Servqual, Gronroos,)
- Hoe maakt u de organisatie Lean, maar toch flexibel?
Leidinggeven en gedrag
- Hoe motiveert u personeel?
- Hoe krijg je ze mee?
- Hoe om te gaan met roddelen?
- Hoe analyseert u een cultuur?
- Welke leiderschapsstijl werkt wel en welke niet?
- Wat zijn de voor– en nadelen van zelfsturende Zorgteams?
- Welke leiderschap theorieën zijn handig om te gebruiken?
- U moet uw collega's aansturen. Wat nu?
Verandermanagement
- Communicatieve vaardigheden die u nodig hebt als leidinggevende
- Vaardigheden die nodig zijn om de organisatie aan te passen aan de veranderende eisen van de klant en verzekeraars.
Examenvoorbereiding
|