Post HBO Hoger management
Zorg en Welzijn


Je bent een ervaren manager of een startende manager in de sector Zorg en Welzijn.
Je wilt je verder ontwikkelenop hoger management niveau. Je zoekt een opleiding die op organisatie, afdeling en teamniveau de kennis en vaardigheden kan bieden die je nodig hebt om verder te kunnen groeien.

Deze opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn is speciaal ontwikkeld voor managers en medewerkers in Zorg en Welzijn.

Tijdens deze opleiding ga je met ondersteuning van een ervaren coach aan de slag met een zorgplan voor je afdeling/ team en pas je de verworven kennis toe om de haalbare doelen te behalen.

HBO Voortgezet management

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

Avond

E-Learning

 

.1336.253b.HAMZW
Online

21 oktober 2025
11 november
26 november
9 december
10 maart 2026
14 april
12 mei
9 juni
Examen 2 juli 2026
.

.1336.254b.HAMZW
Urecht, Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Eindhoven

22 oktober 2025
12 november
27 november
10 december
11 maart 2026
15 april
20 mei
10 juni
Examen 2 juli 2026


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ogive - Dag opleidingsduur

Opleidingsduur

8 dagen (=16 bijeenkomsten)
10.00 uur tot 16.00 uur.

 

Ogive - Avond opleidingsduur

Opleidingsduur

 

Ogive - ELearning opleidingsduur

Opleidingsduur

 

 

Ogive - Diploma-certificaat

Afronding

Certificaat na uitvoerbaar verbeterplan.

 

Ogive - Kosten

Kosten               

Cursusgeld
€ 3244
 
Literatuurkosten
Inclusief

 
Coaching
inclusief

Scriptiebeoordeling
Inclusief

 

Arrangement

Wanneer lessen op locatie worden verzorgd hebben we te maken met locatiekosten (39,50 per dag) en met arrangementskosten (27,50 per dag) voor een uitgebreide "All you can eat" lunch en onbeperkt koffie en thee.
U kunt op het inschrijfformulier de kosten doorstrepen wanneer er geen arrangement en locatie gewenst is.
Alle bedragen ex btw



   

  

 

 

LET op: Brochure aangevraagd?
Kijk ook in uw SPAM-box !


Andere cursisten kozen ook voor:

 

eendaagse praktijktraining Helder onderzoeken, Analyseren met doordachte methode over het schrijven van rapporten en scripties

 

 

 

Doelgroep

Je bent een ervaren manager of een startende manager in de sector Zorg en Welzijn.
Je wilt je verder ontwikkelenop hoger management niveau.

Je zoekt een opleiding die op organisatie, afdeling en teamniveau de kennis en vaardigheden kan bieden die je nodig hebt om verder te kunnen groeien.

Doel en opzet van de opleiding

Doel van de opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn is de cursist uitgebreide kennis en vaardigheden bij te brengen omte groeien als manager.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten in deze opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.

Opleidingsniveau

De opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn wordt op HBO werk- en denkniveau verzorgd.

Methode

Wij maken binnen deze opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn individueel maatwerk te blijven leveren.  

Aanpak

Deze opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn is zeer actief en praktisch, en speelt in op de behoeften van de deelnemers.

De opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn vindt plaats in een veilige leeromgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
 


Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn.

Voor aanvang van de opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn ontvangt u het volledige studiemateriaal.

 


 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding Post HBO Hoger Management in Zorg en Welzijn komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Strategisch- tactisch- en bestuursproces

  • Hoe kan je rekening houden met alle stakeholders van de organisatie?
  • Hoe kan je bepalen welke acties je kunt doen die voldoen aan de client wens en die gebruikmaken van de kansen?
  • Hoe kan je inspelen op eventuele bedreigingen?
  • Hoe kan je de afdeling effectief sturen zonder burnout?
  • Cultuur voor je laten werken?
  • Businessmodellen
  • Voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Aanpakken en technieken (PMC, Porter, BCG, PLC, SWOT, DEPEST, MVO, Ostenwalder, etc )

Marketing en informatietechnologie

  • Hoe kan je de technieken van marketing gebruiken in je zorgorganisatie en daarbuiten?
  • Hoe kan je hiervoor informatietechnologie inzetten?

Logistiekmanagement

  • Hoe kan je het logistiek zorgproces aansluiten op de zorgketen?
  • Hoe kan je de rol van Inkoop effectief inzetten?

Kwaliteitsmanagement

  • Hoe zet je kwaliteitsmanagement in om de patiënt en client / bewoner te helpen?
  • Hoe kun je de zorgwachtrij verminderen, serviceniveau verhogen en clienttevredenheid verhogen?
  • Diverse kwaliteitsmodellen inzetten en gebruiken.

Operationeel management

  • Bedrijfsprocessen en structuren
  • Mintzberg, Heijnsdijk, Galbraith, Lawrence en Lorsch

Leidinggeven en veranderen
Leidinggeven en organisatiecultuur

  • Agile scrum aansturen van teams
  • Hoe kan je cultuur meetbaar maken en eventueel aanpassen?
  • Hoe kan je iemand zelf met oplossingen laten komen?
  • Hoe te komen van proces naar daadkracht tijdens teamoverleggen?
  • Hoe geef je feedback: mooi verpakken of anders?

Verandermanagement

  • Hoe krijg je ze mee in de volgende verandering?
  • Hoe krijg je ze intern op een positieve manier mee?
  • Hoe kan je tijdens de verandering de veiligheid en het vertrouwen geven?