Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement

Midden- en Kleinbedrijf (MKB)

De basisopleiding Kwaliteitsmanagement Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding die speciaal voor kleine organisaties is ontwikkeld.

De opleiding is erop gericht om

1-kwaliteit binnen de organisatie toe te passen

2-direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement te bieden, zoals bijvoorbeeld het opstellen van een kwaliteitshandboek.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Omdat ook wij ons houden aan de overheidsmaatregelen zullen we deze opleiding gewoon starten, maar dan ONLINE.

Wij willen namelijk graag de sector en hun medewerkers en managers blijven helpen met hun ontwikkeling.

Daarom kunt u gewoon uw lesprogramma ONLINE via e-college volgen en met begeleiding werken naar het examen toe.

 

Praktische informatie

Data en plaatsen

 

 

 

 

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0216.BKM

18 november 2021
17 februari 2022
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0217.BKM

16 december 2021
17 februari 2022
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0220.BKM

13 januari 2022
17 februari
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022


ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code: 1101.0221.BKM

3 februari 2022
17 februari
24 maart
28 april
19 mei
Examen 24 juni 2022






 

 

 

 

 

 

Opleidingsduur

5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur

Groepsgrootte max 12 personen

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

Diploma/certificaat

Bij voldoende resultaat ontvangt u het Certificaat Basis Kwaliteitsmanagement MKB. 

 

Kosten ††††††††††††††

Cursusgeld          
€ 975,-

Literatuurkosten    
€ 195,-

Opdrachtbegeleiding / examenkosten       
€ 235,-

(exclusief de kosten van het arrangement
5 x € 49,- ex btw) (Zaal, Koffie, thee, lunch).

PS: Arrangementskosten vervallen bij online lessen.

 

 


 

 

 


 

 

 

Andere cursisten kozen ook voor:

 

Professioneel Audits Organiseren en Uitvoeren

 

HBO Kwaliteitsmanagement

 

 

 

Doelgroep

Eigenaren, kwaliteitsfunctionarissen /managers en alle medewerkers in kleine organisaties die kwaliteitsmanagement snel willen toepassen.

Doel en opzet van de opleiding

De opleiding Kwaliteitsmanagement Midden en Kleinbedrijf biedt een totaaloverzicht en de meest essentiŽle kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
 

Opleidingsniveau

De opleiding wordt verzorgd op MBO+ werk en denkniveau.
 

Aanpak

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers.
De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, NIAZ, PREZO, HACCP, BRC, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren

Interne en externe audits

  • Waarom audits?
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • Het geven van feedback
  • Communicatie bevorderen

Adviesvaardigheden

  • Wat is een advies
  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.

 

De opleiding wordt vaak gecombineerd met de training


Werkzaam in zorg of Welzijn?
Kijk dan op de webpagina
Basisopleiding kwaliteitsmanagement voor Zorg en welzijn