Opleiding

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement

Midden- en Kleinbedrijf (MKB)


J
e werkt als kwaliteitsmedewerker op een afdeling in een kleine organisatie of je bent net gevraagd om de functie van kwaliteitsmedewerker op je te nemen.
De verwachtingen van de organisatie nemen steeds toe en je wordt gevraagd mee te denken met het afdelingsbeleid.
Ook wil je graag serieus genomen worden door het management en je collega's.

Je wilt daarom graag de basis leren van kwaliteitsmanagement, weten wat de functie inhoudt en de vaardigheden die je voor je functie nodig hebt.

Tijdens de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement leer je de meest essentiele onderwerpen om je uitdagende functie uit te voeren.

Tijdens de opleiding kan je met de coach en mededeelnemers jouw situaties doorspreken om tot inspirerende inzichten te komen.

 

Praktische informatie

Data en plaatsen

 

 

 

 


Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0224a.BKM-MKB

9 februari
23 maart
20 april
18 mei
15 juni
Examen 23 juni 2023

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0224b.BKM-MKB

23 maart
20 april
18 mei
15 juni
Examen 23 juni 2023.

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0225a.BKM-MKB
15 juni 2023
7 september
5 oktober
9 november
7 december
Examen 22 december 2023

ONLINE / Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0226a.BKM-MKB
18 januari 2024
8 februari
7 maart
4 april
9 mei
Examen 31 mei 2024
.






 

 

 

 

 

 

Opleidingsduur

5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur

Groepsgrootte max 12 personen.

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

Afronding

Bij voldoende resultaat ontvangt u het Certificaat Basis Kwaliteitsmanagement MKB. 

 

Kosten               

Cursusgeld          € 975,-

Literatuurkosten   € 195,-

Opdrachtbegeleiding € 225

Examenkosten      € 195,-

Bij online zijn arrangementskosten niet van toepassing.

Arrangement
(All you can eat and drink Koffie, thee, lunch) per dag
€ 24,50
Locatiekosten per dag
€ 49,50

 

 

 


 

 

 


 

 

 

Andere cursisten kozen ook voor:

HBO Kwaliteitsmanagement

 

 

 

Doelgroep

Eigenaren, kwaliteitsfunctionarissen /managers en alle medewerkers in kleine organisaties die kwaliteitsmanagement snel willen toepassen.

Doel en opzet van de opleiding

De opleiding Kwaliteitsmanagement Midden en Kleinbedrijf biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen.

Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
 

Opleidingsniveau

De opleiding wordt verzorgd op MBO+ werk en denkniveau.
 

Aanpak

Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers.
De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, HACCP, BRC, nieuwste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren

Interne en externe audits

  • Waarom audits?
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • Het geven van feedback
  • Communicatie bevorderen

Adviesvaardigheden

  • Wat is een advies
  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.

 

De opleiding wordt vaak gecombineerd met de training


Werkzaam in zorg of Welzijn?
Kijk dan op de webpagina
Basisopleiding kwaliteitsmanagement voor Zorg en welzijn