Basisopleiding Kwaliteitsmanagement

Midden- en Kleinbedrijf (MKB)


Tijdens de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Midden- en Kleinbedrijf leer je de meest essentiele onderwerpen om je uitdagende functie uit te voeren.

 

Praktische informatie

Data en plaatsen

 

 

 

 

Amsterdam/Rotterdam/ Groningen/ Utrecht
Code:
1101.0243t.BKM
-MKB
12 december 2024
6 februari 2025

6 maart
10 april
8 mei
Examen 27 juni 2025

 






 

 

 

 

 

 

Opleidingsduur

5 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur

Groepsgrootte max 12 personen.

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

Afronding

Bij voldoende resultaat ontvangt u het diploma Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Midden en Kleinbedrijf

 

Kosten               

Cursusgeld          
€ 1995,-

Studiematerialen
Inclusief

Opdrachtcoaching
Inclusief

Examenkosten
Inclusief

Arrangementskosten
375 euro

 

 

 

 


 

 

 



 

 

 

Andere cursisten kozen ook voor:

HBO Kwaliteitsmanagement

 

 

 

Doelgroep

Alle medewerkers in het Midden- en Kleinbedrijf die kwaliteitsmanagement snel willen toepassen.

Doel en opzet van de opleiding

De Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf biedt de meest essentiele kennis en vaardigheden die binnen het kwaliteitsmanagement in het Midden en Kleinbedrijf een rol spelen.

Door de zeer praktische invalshoek van deze Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.

Tijdens de Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf maak je een aantal opdrachten, waarmee je zelf actief aan de slag gaat.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten tijdens de Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
 

Opleidingsniveau

De Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf wordt verzorgd op MBO+ werk en denkniveau.
 

Aanpak

Deze Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers.

De Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Voor de start van de Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf krijg je een schriftelijke intake om je verwachtingen en leerdoelen helder te maken om ze te te verwerken in de opleiding.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt voor deze Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding.

Voor aanvang van de Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf krijg je het volledige studiemateriaal.

Methode

Wij maken binnen deze Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.

Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.

 

Studieprogramma

In deze boeiende Basisopleiding Kwaliteitssmanagement Midden en Kleinbedrijf komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmodellen

  • nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, HACCP, BRC, nieuwste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA
  • Handige tips

Het kwaliteitssysteem en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie
  • Handige tips

Meten en sturen van organisatiekwaliteit

  • Methoden en technieken
  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren
  • Handige tips

Interne en externe audits

  • Waarom audits?
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
  • Het kiezen van de juiste verbeteringen
  • Oefenen en Handige tips

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • Het geven van feedback
  • Communicatie bevorderen
  • Oefenen en Handige tips

Adviesvaardigheden

  • Wat is een advies
  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën
  • Oefenen en Handige tips

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van handboek teksten
  • Oefenen en Handige tips

Presentatievaardigheden

  • Presenteren voor de verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken
  • Presentaties structureren
  • Oefenen en Handige tips

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van praktisch leren.

 

Werkzaam in zorg of Welzijn?
Kijk dan op de webpagina
Basisopleiding Kwaliteitsmanagement voor Zorg en welzijn